002V dnešním článku se budu věnovat úpravě dýz. Vždy laboruji nad tím, z čeho a jak udělat dýzy, na svém WG jsem zkoušel vyrábět dýzy sám, výsledek byl uspokojující, ale vzhledem k tomu, že jsem na úpravu vnější strany musel shánět někoho se soustruhem, zvolil jsem si pro mne relativně nejjednodušší variantu a dýzy jsem objednal zároveň s trupem od výrobce, který nabízí dvě varianty otočných dýz a to s vnitřním průměrem 60mm nebo 70mm. Protože nejsem troškař a do TT se hodí co největší výkon, zvolil jsem variantu dýz s vnitřním průměrem 70mm.

Dodané dýzy jsou na pohled pěkné, v některých místech jsou droboulinké bublinky, trochu tmelení bude potřeba, ale není to nic šíleného. Na obrázku jde vidět, že dýza je dodaná ve dvou dílech. Zřejmě z důvodu snadnějšího odlévání. Hřídel dýzy je asi z ocelové kulatiny o průměru 8mm.

022

První, co jsem tedy udělal, bylo to, že jsem jednotlivé plochy zbrousil do požadované roviny a zároveň jsem je trochu zdrsnil, aby výsledný spoj byl co nejvíce pevný. K slepení dílů jsem použil 5 minutový epoxyd. K zafixování spoje jsem si pomohl svorkou.

022

Pro ještě větší pevnost spoje jsem do rohů vyvrtal díry, do kterých jsem dal trochu epoxydu a následně jsem díly spojil pomocí malých vrutů.

023

Hlavičky vrutů jsem následně přetřel opět 5 minutovým epoxydem a po zatvrdnutí jsem vše obrousil.

024

Dýzy byly slepené a připravené k vlepení do trupu. Udělal jsem otvory do trupu v požadované velikosti, vložil jsem dýzy zkusmo do trupu a bylo mě hned jasné, že tak jednoduché to nebude. Nevím jak to anglický výrobce má vymyšlené, ale dýzy jsou hodně vysoké a pokud bych chtěl mít hřídele kolmo na dýzy, tak by hřídele ležely přímo na dně trupu. Rozhodl jsem se proto dýzy mírně upravit, aby bylo možné lépe uložit hřídele.

Daná úprava spočívala v tom, že vše, co jsem předtím složitě a pracně lepil, jsem odřezal, přebytečný materiál obrousil a vznikla tak pouze dýza bez jakéhokoli výstupku. Díky této úpravě jsem byl schopen snížit uložení dýz skoro o 15mm.

025026

Vzhledem k tomu, že jsem trochu více bojoval s ocelovou hřídelí dýz, udělal jsem nakonec novou z mosazné kulatiny o průměru 8mm. Na spodní část hřídele jsem udělal zářez a zapájel do něj mosazný drát, který má sloužit jako ochrana proti ztrátě dýzy v případě povolení lepeného spoje hřídele s dýzou a taktéž z důvodu větší pevnosti.

027

K vlepení hřídele do dýz jsem si udělal přípravek, který měl zajistit umístění hřídele ve správné rovině. Nebudu jej zde složitě popisovat, myslím si, že obrázky vše jednoduše vysvětlí. Páska mezi šroubem a dýzou sloužila k zamezení pohybu dýzy a jejím uložení ve středu osy.

028029030031

032033034

Pomocí 5 minutového epoxydu jsem hřídel k dýze přilepil. Zatím se toto řešení jako dostatečně pevné, uvidím, jak se to zachová s první nečistotou v dýze.

035036

Pro vytvoření vymezovacího kroužku jsem použil mosaznou podložku. Jen jsem ji trochu obrousil, pro snadnější broušení jsem ji přilepil k dřevěnému hranolku vteřinovým lepidlem. Vymezovací kroužek jsem pak přilepil opět 5 minutovým epoxydem.

037038039

Takto upravené dýzy jsem už byl schopen vlepit do trupu, nejprve jsem si ovšem vytvořil šablonu na vlepení dýz. Šablona je ze spodní části opřená o palubu. Snažil jsem se o to, aby budoucí osa hřídelí byla rovnoběžná s palubou. Šablonu jsem přichytil k trupu pomocí papírové pásky. Rád ji využívám na málo namáhané spoje z důvodu snadného odstranění a navíc nezanechává stopy po lepidle.

040

Pomocí papírové pásky jsem následně přilepil dýzy k šabloně.

041042043

Pouzdra hřídelí jsem přichytil k trupu pomocí 5 minutového epoxydu. Pouzdra jsou z mosazné trubky, kterou jsem dostal od výrobce spolu s dýzami. Konečný spoj k trupu bude opět olaminován pomocí tkaniny a epoxydu, ovšem to provedu jako v minulém případě, až bude více věci k laminování.

044045

Takže to je pro dnešek zatím vše, příště se budu věnovat úpravě hřídelí a jejich vlepení do trupu.

Pokračování…

Předchozí díly:
Portgarth I. – kýl
Stavba remorkéru Portgarth I. zahájena

Diskuse ke stavbě na MoNaKo-DF

Godric

facebook-icoTugTowing.CZ on Facebook