Mezi tím, co se v jiných loděnicích vyráběl trup, přemýšlel jsem, jakými motory vybavím strojovnu. Jaké použít lodní šrouby, ovládání a pod. Zkrátka co do toho trupu všechno nacpu. Skutečný remorkér je vybaven dvěma pohony typu „Z“. Výhody tohoto pohonu se přímo nabízejí, ale odradila mě konstrukční náročnost těchto pohonů. Nemám pro takovou práci potřebné vybavení. Navíc je potřeba si zvyknout na trochu jiné ovládání.
Přípravy ke stavbě
Po zvážení všech pro a proti, jsem se nakonec rozhodl pro „klasiku“. Pohon budou obstarávat dva výkonné nízkoobrátkové motory BOSCH 12V (cca 4500-5000ot./min.). Jejich výkon na dvojici lodních šroubů o průměru 60mm budou přenášet dvě lodní hřídele bez převodovek. Lodní šrouby budou uloženy v pevné dýze. Za každou dýzou bude dvojice kormidel. Na přídi bude remorkér vybaven příčným pohonem, který bude vytvořený ze dvou samostatných tunelů. Každý tunel bude mít jeden šroub, který bude poháněný jedním motorem MIG 400 6-12V. Dále bude remorkér vybaven dvěma funkčními nezávislými navijáky vlečného lana. Jeden na zádi a druhý na přídi.
Palubní napájení pro všekerou elektroniku a motory budou zajišťovat dva olověné 12V akumulátory s celkovou kapacitou 14,5Ah. Ovládání otáček pohonných motorů budou zajišťovat dva 56A regulátory zn. DSys. Motory příčných pohonů budou ovládány pomocí serva a spínačů. Stejným způsobem budou ovládány i motory navijáků. Kormidla bude ovládat jedno servo.
Obratnost remorkéru při manévrech by měla zajistit možnost protitahů lodních šroubů v kombinaci s příčným pohonem. Zvolil jsem pevné dýzy v kombinaci s dvojicí kormidel, protože se jedná o konstrukčně jednoduchou, vyzkoušenou a hlavně spolehlivou koncepci, na kterou jsem navíc hodně navyklý. Chvilku jsem uvažoval o klapkovém kormidle, ale nakonec jsem zvolil raději za každou dýzou kormidla dvě. Dvojice kormidel zajišťuje minimální poloměr obratu, ikdyž neběží protitahy nebo příčný pohon.
Když bylo rozhodnuto co a jak, bylo potřeba vše poshánět. Celkem tři hnací motory (jeden náhradní) mi dodal Bambinot (Petr Lukeš). Dva 56A regulátory jsem zakoupil u firmy DSys. Čtyři lodní hřídele jsem nechal vyrobit na míru u Admiralshopu. K nim jsem objednal i dva lodní šrouby o průměru 60mm a čtveřici kormidel. Materiál pro dýzy a příčné pohony jsem koupil v Bauhausu. Serva, přijímač (7 kanálů zn. Hitec), PB akumulátory a další drobnosti pochází z domácích zásob. Remorkér bude vybavený i funkčním pozičním osvětlením pomocí LED.
Soupiska materiálu a náklady
2ks | motor BOSCH 12V | 300,- |
2ks | motor MIG400 6-12V | 200,- |
2ks | lodní hřídel délka: 160mm | 180,- |
2ks | lodní hřídel délka: 50mm | 180,- |
2ks | lodní šroub Robbe pr. 60mm | 160,- |
2ks | lodní šroub Modela pr. 35mm | 0,- (zásoby) |
2ks | naviják | 0,- (zásoby) |
4ks | kormidlo | 320,- |
2ks | koleno plast (příčný pohon) | 46,- |
1ks | rozbočka „T“ plast (dýzy) | 30,- |
3ks | serva | 0,- (zásoby) |
1ks | RC přijímač 7 kanálů Hitec | 0,- (zásoby) |
2ks | regulátor DSys 56A | 2000,- |
1ks | modul pro ovládání protitahů | 300,- |
1ls | laminátový trup | 1000,- |
CELKEM | 4716,- |
Nejnovější komentáře