004Mezi tím, co se v jiných loděnicích vyráběl trup, přemýšlel jsem, jakými motory vybavím strojovnu. Jaké použít lodní šrouby, ovládání a pod. Zkrátka co do toho trupu všechno nacpu. Skutečný remorkér je vybaven dvěma pohony typu „Z“. Výhody tohoto pohonu se přímo nabízejí, ale odradila mě konstrukční náročnost těchto pohonů. Nemám pro takovou práci potřebné vybavení. Navíc je potřeba si zvyknout na trochu jiné ovládání.

Přípravy ke stavbě

Po zvážení všech pro a proti, jsem se nakonec rozhodl pro „klasiku“. Pohon budou obstarávat dva výkonné nízkoobrátkové motory BOSCH 12V (cca 4500-5000ot./min.). Jejich výkon na dvojici lodních šroubů o průměru 60mm budou přenášet dvě lodní hřídele bez převodovek. Lodní šrouby budou uloženy v pevné dýze. Za každou dýzou bude dvojice kormidel. Na přídi bude remorkér vybaven příčným pohonem, který bude vytvořený ze dvou samostatných tunelů. Každý tunel bude mít jeden šroub, který bude poháněný jedním motorem MIG 400 6-12V. Dále bude remorkér vybaven dvěma funkčními nezávislými navijáky vlečného lana. Jeden na zádi a druhý na přídi.

018Palubní napájení pro všekerou elektroniku a motory budou zajišťovat dva olověné 12V akumulátory s celkovou kapacitou 14,5Ah. Ovládání otáček pohonných motorů budou zajišťovat dva 56A regulátory zn. DSys. Motory příčných pohonů budou ovládány pomocí serva a spínačů. Stejným způsobem budou ovládány i motory navijáků. Kormidla bude ovládat jedno servo.

017Obratnost remorkéru při manévrech by měla zajistit možnost protitahů lodních šroubů v kombinaci s příčným pohonem. Zvolil jsem pevné dýzy v kombinaci s dvojicí kormidel, protože se jedná o konstrukčně jednoduchou, vyzkoušenou a hlavně spolehlivou koncepci, na kterou jsem navíc hodně navyklý. Chvilku jsem uvažoval o klapkovém kormidle, ale nakonec jsem zvolil raději za každou dýzou kormidla dvě. Dvojice kormidel zajišťuje minimální poloměr obratu, ikdyž neběží protitahy nebo příčný pohon.

019Když bylo rozhodnuto co a jak, bylo potřeba vše poshánět. Celkem tři hnací motory (jeden náhradní) mi dodal Bambinot (Petr Lukeš). Dva 56A regulátory jsem zakoupil u firmy DSys. Čtyři lodní hřídele jsem nechal vyrobit na míru u Admiralshopu. K nim jsem objednal i dva lodní šrouby o průměru 60mm a čtveřici kormidel. Materiál pro dýzy a příčné pohony jsem koupil v Bauhausu. Serva, přijímač (7 kanálů zn. Hitec), PB akumulátory a další drobnosti pochází z domácích zásob. Remorkér bude vybavený i funkčním pozičním osvětlením pomocí LED.

Soupiska materiálu a náklady

2ks motor BOSCH 12V 300,-
2ks motor MIG400 6-12V 200,-
2ks lodní hřídel délka: 160mm 180,-
2ks lodní hřídel délka: 50mm 180,-
2ks lodní šroub Robbe pr. 60mm 160,-
2ks lodní šroub Modela pr. 35mm 0,- (zásoby)
2ks naviják 0,- (zásoby)
4ks kormidlo 320,-
2ks koleno plast (příčný pohon) 46,-
1ks rozbočka „T“ plast (dýzy) 30,-
3ks serva 0,- (zásoby)
1ks RC přijímač 7 kanálů Hitec 0,- (zásoby)
2ks regulátor DSys 56A 2000,-
1ks modul pro ovládání protitahů 300,-
1ls laminátový trup 1000,-
CELKEM 4716,-

Keba
facebook-icoTugTowing.CZ on Facebook