014Vše je jen otázka rozhodnutí, říká má dobrá kamarádka a rozhodnutí padlo při TT v Mostě. Nějak už mi nebavilo poslouchat „tátu tlačáků“ (čti: Jardy Jungmana), který se při každé příležitosti ptal, kdy bude „Chvaleťák“. Je pravda, že trup od Petera Mikulky už dva roky odpočíval na skříni s trupem na jeho většího bratra „Digitála“ a vesele spolu lapaly úspěšně prach. Otázka Jardy: „Mám ti ještě držet číslo?“(Pro stavbu jsem si vybral TR-550 a od koupi trupů si ho zamluvil), nastartovala rozhodnutí, začít konečně stavět.

Nástavby mi ochotně, za cenu víc jak vstřícnou, vyfrézovali z laminátové desky kluci z RED Teamu. Nakreslené díly mi zaslal „pan Modelář“ Milan Sedláček, který už TRko ve flotile má.

Bohužel fréza není určená pro modelářské účely, tak se hodně dobrušovalo a některé díly jsem vyřezával ručně lupínkovou pilkou s listem na železo, který byl schopen přežít jen pár centimetrů bez ztráty zubů.

004Celou nástavbu jsem lepil řídkým vteřinovým lepidlem a spoje v rozích zaprášil prachem z obrušování. Využil jsem piliny jako mikrobalóny. Kormidelnu jsem jen rozpracoval a dostanu se k ní zpět, až seženu více podkladů.

Po slepení hlavní nástavby a jejího zabroušení, jsem se pustil do úpravy trupu, který byl vyroben, jak jsem se dozvěděl, z trupu TR-610. Proto měl výrazně větší zadní límec a přední byl pouze v hrubém tvaru.

Nejdříve jsem si naměřil výřez pro kotvu, který jsem odpreparoval modelářskou bruskou. Po začištění pilníkem na železo, jsem vlepil vteřinkou připravený „budlík“. Tentokrát bez použití pilin.

009Pak přišly na řadu výfuky. Využil jsem na ně kousky trubiček, které mi zbyly po krácení hřídelí v Schuplikovi. Po naměření jsem vyvrtal otvory „na krev“, kdy jde trubička zasunout jen násilím. Mikulkův robusní trup to umožňuje. Na konec trubiček jsem přilepil čtverečky laminátu a zabudoval do trupu. Vše jsem zalepoval epoxidem s plničem, který se mi výborně osvědčil při stavbě Bivoje a Schuplika.

002Po zatvrdnutí, jsem pokračoval v úpravě trupu, výrazně jsem ubral výšku zadního límce, který byl zároveň zkrácen o podstatných 14cm. Vše jsem řezal listem pilky na železo s velmi jemnými zuby. Po dobroušení zadního, jsem se pustil na přední límec, kde byl na levoboku vytvořen oblouk a na druhé straně jsem oblouk odřízl podle dodatečné úpravy originálů.

007Po destrukci oblouků jsem dostal odvahu na zabudování „hrnků“, ve kterých budou běhat dýzy. Hrnky mi vyrobil Honza Červíček na dýzy odlité Jardou Jungmanem. Po nekonečném měření jsem si předvrtal otvory a výkružníkem vyrobil ohromnou díru. Po dobroušení pilníkem, jsem hrnky přilepil epoxidem s plničem a boky řádně opatlal, aby byla jistota, že tudy voda nepoteče a při tvrdším zacházení se dýza nevylomí z trupu. Nyní jsou na řadě hřídele motorů a kormidel, ale o tom až příště.

Tlačné plavbě zdar!

Čochtan