020Nyní byl ten pravý čas na zabudování hřídelí motorů a kormidel. Hřídele jsem měl v „lodním skladu“ už od koupi trupu. Nechal jsem si je vyrobit v Admiral shopu, aby měly přírubu na motor řady „600“ a z obou stran, byly zakončené, protože všechny hřídele typu „Compact“ nemají u motoru kluzné ložisko a jsou z této strany otevřené. Míry jsem vzal z pohledového plánu.

Nejdříve začalo velké rozměřování, aby byly vodorovně s vodoryskou a v ose dýz a budoucích kormidel. Pak přišla na řadu vrtačka, otvory jsem opět vyvrtal a vybrousil tak, abych co nejméně zalepoval trup. Správné úhly hřídelí jsem vychytával s nasazeným šroubem (made by Honza Červíček), kdy jsem otáčel šroubem a vrtěl dýzou. Na zafixování jsem opět použil epoxy s plničem, tentokrát s dobou schnutí 4 min. Když jsem našel tu správnou polohu a pořádně hřídele zapatlal, nechal jsem lepidlo vytvrdit s pocitem, jak jsem vše dobře udělal.

Druhý den jsem zjistil, že dýzy nejdou bez použití násilí vyjmout, protože pouzdro hřídele zasahuje do dýzy, která má ještě v trupu hřídel, na které se otáčí. Při vyjmutí dýz se z budoucí lodě ozývalo zlověstné praskání. Rozhodl jsem se, že to nechám tak a nebudu vyrábět kozlíky, protože bez prohnutí pouzdra hřídele dýzy nevyjmu. Byl jsem z toho ne zrovna mírně rozčarován a spokojenost s dobře vykonané práce byla ta tam. Někde udělali soudruzi z NDR chybu.Rozhodl jsem se pokračovat na něčem jiném a pak se k hřídelím vrátit.

024Stavba „hydrauliky“ kormidel se skládá z ozubených kol odlitých Jardou Jungmanem. Stejně jako u originálu je poměr úhlu otáčení dýza-kormidlo 1:3. Abych předešel zbytečné práci, složil jsem si převod „na sucho“ na pracovní desce, když vše chodilo tak jak má, hřídele ozubených kol jsem do desky zatloukl. Díry mi posloužily jako mustr na podložku převodů, podle které jsem vyvrtal díry pro pouzdra kormidel. Použil jsem pouzdra od Mp-jetu, kde jsem jen sundal plastový kroužek, jde svléknout navlečením trubičky a mírným poklepem na ni. Pod kroužkem je pouzdro zdrsněno a tak dobře drží v laminátu. Na zalepení zas přišel na řadu epoxid s plničem, tentokrát 30 minutový, kde jsem stále kontroloval úhel, po zavadnutí jsem nalepil desku mechaniky. Tato mechanika už dva roky bez poruchy běhá v Schuplikovi.

027Nastal ten správný čas na palubu. Je vyříznutá z laminátové desky o síle 1 mm a slícování trvalo skoro celý den. Po vyříznutí montážního otvoru a přesném slícování, jsem otvor olemoval proti vodě. S velkou pompou a uspokojením jsem na palubu, ještě nezalepenou, nasadil nástavbu. Ke své hrůze jsem zjistil, že celá nástavba je „do vrtule“. Na desce stolu byla rovná, takže chyba byla v palubě! Kontrolou jsem zjistil, že celý trup se úhlopříčně zkroutil. Po rekapitulaci všech prací jsem zjistil pravděpodobnou příčinu. Při řezání předního límce a prostoru pro kotvu, se změnilo pnutí v laminátu a vznikla tím letecká součástka.

Pro všechny, kteří budou z tohoto trupu stavět, po mnoha a mnoha konzultacích a nezměrné trpělivosti Milana Sedláčka, doporučuji nejdříve nalepit falešnou palubu z překližky a pak upravovat trup!

025Pokusil jsem se o nápravu tím, že jsem do trupu přilepil vteřiňákem napruženou lištu 6×6, která trup narovnala a zalepil masivní rohy z překližky. Dále na dno trupu do protitahu jsem položil dvě lišty. Po vyjmutí napruženého hranolku, se trup srovnal. Dost jsem si oddechl. Protože pokřivení trupu bylo docela velké, musel jsem překontrolovat usazení hřídelí motorů. Obavy se splnily, šrouby frézovaly dýzy. Nezbylo nic jiného, než epoxid nahřát a pouzdra hřídelí vytrhnout a usadit znovu.

Při nekonečném točení šrouby, jsem postřehl, že drhne jedna lopatka. Měření ukázalo, že je o 1mm větší v rohu listu, vyřešil to pilník a pouzdra na novém místě už mohou mít kozlíky. Ty jsem vyrobil z mosazné trubičky a pásku 2x12mm ze stejného materiálu. Vše jsem proletoval, navlékl na hřídele a zevnitř opatlal, stejně jako pouzdra hřídelí, epoxidem s plničem.

Nasadil jsem palubu, která se ukázala také „vrtulózní“, protože jsem ji zabrušoval podle pokřiveného trupu. Tak začalo nové lícování, kdy vznikl kolem trupu cca 0,5mm široký pruh bez laminátu, ten vyplní přetékající epoxid při lepení.

Nyní mě čeká vnitřní broušení límců a lepení paluby.

Čochtan