01Na českých vodních tocích se toho, bohužel, příliš mnoho neděje. Občas se něco zajímavého zahlédnout dá a pokud máte zrovna po ruce fotoaparát či kameru a natočíte to, dá se mluvit o velkém štěstí. Dříve byla remorkážní plavba na našich řekách mnohem častější a má poměrně bohatou historii. Aby to všechno neupadlo v zapomnění, bude server TugTowing.Cz zveřejňovat historické fotografie a údaje o remorkérech, vlečných lodích a jiných plavidlech, které k přepravě nákladu a mají hodně a nebo alespoň trochu blízko.
Hlavním dodavatelem informací a fotografií bude šífák Jarda Jungman. Pokud ale máte ve svém archivu také zajímavé fotografie, neváhejte a prosím pošlete.

Na úvod ale nezabrousíme do historie, ale do současnosti. Petr Lukeš (Bambinot) natočil na Labi dobře známý zadokolesový říční remorkér Beskydy jak vleče motorový člun řady MN-11600, z důvodu nízkého vodního stavu mezi Děčínem a Ústím n.L. dostává od Beskyd „foršpan“ (tzv. pomoc), pokud by jel sám, musel by jet na hodně snížené otáčky, protože jinak by nasával lodním šroubem ze dna řeky šutry a tudíž by měl veliké problémy do Ústí vůbec dojet. Beskydy mají lopaty, které vodu nesají, ale trochu ji nadlepší a tak vlečené lodě mohou na ten snížený výkon za nimi v pohodě plout. Na videu si všimněte zelené bóje. A teď pozor – páni kapitáni – kontrolní otázka! Kdy musí soulodí zelenou bóji minout pravobokem a kdy levobokem? 🙂


Keba