clunevdmira24Tyto čluny se stavěly v pražské loděnici Praga  a v Ustí nad Labem od roku 1939. Stavba pokračovala i během 2. světové války až do roku 1943. Dálší čluny se začaly stavět od roku 1947 až do roku 1954. Zajímavostí je cena. První člun (601) byl vyroben za 1.172 tis. Kčs. Poslední za 694 tis. Kčs. Celkem bylo postaveno 29 vlečných člunů, které nesly typové označení 601-629. Po technických úpravách nesly označení 630-700.

Vlečné čluny typového čísla 601-629 měly ponor190cm. Nosnost byla kolem 725 tun. Maximální délka dosahovala 67m a šířka 8,2m. Boční výška 2,3m. Prázdný člun měl hmotnost 180tun a ponor 0,4m.

clunevdmira20Čluny byly vyrobeny z válcovaných ocelových plátů, které byly spojeny nýtováním. Měly devět nákladních prostor, které byly kryty dřevěným tabulovým krytem. Později (od 630) byla pevná hřebenice a dřevěný kryt nahrazen plechovým tabulovým odnímatelným. Na zádi člunu byla nástavba pro kormidelníka. Na člunech od čísla 630 byla na přídi postavena kovová nástavba, kde se nacházela kuchyně a sociální zařízení. Ubytování bylo na přídi v podpalubí. Nádrže na vodu až do šedesátých let nahrazovaly smaltovaná vědra. Lednice a jiné vymoženosti na palubě neexistovaly. Pouze sporák na tuhá paliva. Koupelna také nebyla. V létě na palubě v zimě v podpalubí v lavóru. Služba na tomto člunu nebyla žádný med 🙂 Celkem těchto vylepšených verzí se vyrobilo 97. Poslední nesl označení ČSPLO 696.

Použité materiály:
Pavek Křesťan, Bohumil Švarc, Publikace 50let Československé plavby na Labi, bulletin ČSPL a.s., Labský plavec, katalog historických plavidel ČSPL a.s., Ing. Břetislav Žádník.
Odkazy: http://www.csplo.cz/plavidla/cluny/registry/reg7_3.htm
Text: Keba
Foto: Jaroslav Jungman