OLYMPUS DIGITAL CAMERAV Českých loděnicích (Valtířov a Praha) se stavěly čluny ČSPLO 900, z nichž první byl spuštěn na vodu v roce 1957. První člun měl nákladový prostor chráněný posuvnými kryty. Dále byl vybaven dieselagregátem a motorizovanými navijáky. Nadstandardně byly vybaveny také prostory pro posádku. Koupelna, ústřední topení, lednice a další maličkosti rozhodně nebyly samozřejmostí. Posádka byla dvoučlenná – kormidelník a lodník a výběru posádek se věnovala velká pozornost. Na člun se jen tak někdo nedostal. Pořizovací cena byla u prvního člunu přes tři milióny, další kusy se vyráběly v rozmezí dva milióny jedno sto tisíc až dva milióny čtyři sta tisíc.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAČluny měly trup celosvařovaný o délce 74m, široký 9m. Hmotnost prázdné lodi dosahovala 230tun.Kryty nákladního prostoru byly plechové s možností odkrytí celé poloviny prostoru. Tři nákladní prostory byly odděleny vodotěsnými přepážkami a ty bylo možné ještě rozdělit třemi přepážkami dřevěnými. Celková plocha nákladního prostoru byla 425m2 a objem 960m3.Kormidlo bylo ruční, nevyvážené. Ve strojovně se nacházel dieselagregát, dynamo a baterie (150V/160Ah). K čerpání vody z lodního tělesa se používalo přenosné el. Čerpadlo a nebo ruční čerpadlo „Mostar“. Na přídi byl instalován dvojitý naviják s el.motorem a na zádi dva samostatné kotevní vrátky, také poháněné el.motorem. Na člun byly dávány kotvy „Hall“ 300 a 400kg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVlečná plavba na Labi se po stavbě těchto člunů pomalu, ale jistě uzavírala. Člunů začalo ubývat a plavba samotíží byla na konci šedesátých let zcela zakázána. Dnes už na Labi klasickou poproudní vlečnou soupravu neuvidíte. EVD – náš poslední rejdař všechny vlečné čluny odstavil a poslední dva vlečné čluny byly zakotvené koncem roku 2010 v Ústí nad Labem, kde čekaly na svůj osud.

Foto: Jaroslav Jungman