023Do Mostu jezdíme už několik let a s počasím jsme zažili už ledacos. Včetně jarního počasí, ale takovou sněhovou nadílku jako letos, asi ještě ne. V bazénu dětského domova ovšem bylo jak v tropech, vedro a vlhko. Někomu se to může zdát divné, ale přesně tahle kombinace počasí a vlastní logistické chyby se mi vymstila. Rozuměj, logistická chyba rovná se lenost. Vezmu to ale od začátku.

Do Mostu jsme s RomaneT vyrazili už v pátek odpoledne. Ford Tranzit byl opět nafutrovaný  betony, plastovými trubkami, takže to vypadlo že jedou spíš instalatéři než účastníci srazu lodních modelářů. Výjezd z Prahy stál za prd. Sníh a klouzačka, dálnice do Lovosic dobrý…a pak už to stálo jen za prd. Šťastně jsme dojeli k hotelu. Pouze výjezd na parkoviště se stal poněkud dramatickým a vyhrabali jsem se tam až na třetí pokus. Šťastni, že jsme konečně na místě, jsme vynosili z auta baterie a nabíječky, zabouchli auto a šli si sednout do restaurace na „smažák“ a pivko.

Sobotní ráno bylo ve znamení chumelenice, snídaně a cesty přes město k dětskému domovu. Kam z různých směrů směřovalo přes dvacet dalších lidí, modelářů a fandů lodního modelářství, aby se s nadšením vrhli k bazénu, kde rozbalí svoje nádobíčko a začnou štělovat svoje remorkéry, které ve skutečnosti vůbec nešetří. Některé kousky naposledy byly na denním světle někdy loni na podzim v Panistávce 🙂

036Letošní soutěžní trať nelze označit za záludnou nebo nezvladatelnou. Vzhledem k rozměrům bazénu bylo na trati málo místa, ale měla svoje zákoutí, kde trestné body za dotek mohli rozhodčí psát skoro předem 🙂 Např. plavební kanál u břehu bazénu byl taková tutovka. Vleky a remorkéry byly ke břehu přitahovány takřka magickou silou. Vysvětlení bylo ale podstatně prozaičtější 🙂 Přistávací manévr byl trochu náročnější, protože vlek měl předepsanou polohu. Chtělo to jen zachovat chladnou hlavu, nepropadnou páčkovému běsu a hlavně nenechat si remorkér zavřít vlekem.

Provoz byl na trati hodně rušný a zpočátku se na ploše bazénu míjela čtyři soulodí. Když si vzpomenu na první ročník v Mostě, přijde mi to skoro neskutečné.

030V kategorii lehký a těžký TT se o první body do poháru strhla hned od prvního kola nelítostná bitva. Hned první tým v lehkém TT, David a Goliáš, nasadil laťku hodně vysoko, tedy spíš nízko. Pouhých 8 bodů. Kontrovali Béčka s jedním bodem méně.  Pak ale propluli tratí Fógli s pouhými 5 body a tím první kolo vyhráli. Na paty se jim ještě přilepili Love lite a RaZ. Pět týmů pod 10 bodů a rozpětí tři body.

Video – TT pod vodou

Opravdu pěkné video natočil kapitán Luďa. Je velice zajímavé sledovat práci remorkérů z pohledu jaký vůbec neznáme. Podle prodění vzduch se dá krásně rozpoznat kdy pracují šrouby, příčné pohony, jak moc to přisává vzduch.

Video nad vodou

Sněhová nadílka

[Not a valid template]Na tomto obrázku můžete názorně vidět jak to v Mostě se sněhem bylo. Když jsme v pátek večer přijeli na hotel, bylo venku na stolech maxinálně pět cm sněhu.

Video zpravodajství

Jedno krátké nezkreslené zpravodajství z jedné nejmenované TV.

V těžkém TT se po prvním kole ujala vedení skupina držstev, jejich kapitáni pochází většinou z Příbrami. Týmy Parat, TF 323 a Sršni opanovali první tři příčky. Následováni Vykřičníkem a LoVe. V tlačných remorkérech byla tlačenice na přední příčky snad ještě větší. U dvoušroubů Bublina nasadil kalibr nejtěžší – „čistou“. U jednošroubáků šli do čela 323 tlačná a Event Horizont.

Ve druhém kole bylo znát, že si kapitáni po zimě již rozhýbali prsty na páčkách svých vysílačů, ale pořadí začal hodně měnit manévr spojený s couváním. V lehkém TT, body pod deset  a ještě zlepšení oproti prvnímu kolu, dokázali jen týmy LoVe lite a Rychle  a Zběsile. V těžkém TT si udržel vedení tým Parat před TF323 a Vykřičníkem.

Protože plavby trvaly trochu déle něž se předpokládalo a 35 startujících týmů je docela dost, byl u třetího kola v těžkém TT vypuštěn manévr přistání a trať se jen čistě proplouvala. Tato úprava výrazně průběh soutěžních plaveb urychlila. Nedělní třetí kolo započalo v devět hodin ráno. V lehkém TT zaútočil tým Béčka skvělou plavbou na bednu a nakonec se na ni i dostal. Týmy Rychle a Zběsila a LoVe a lite nepodlehli tlaku a udrželi svoje pozice. V těžkém TT vrchilila tlačenice na čelní pozice. Nejdříve Rychle a Zběsile za 14 bodů, což byl nejlepší výsledek kola, který vyrovnali Sršni. Týmy Parat a TF323 využili náskoku z prvních dvou kol a udrželi svoje první dvě místa. Tým Vykřičník také neponechal nic náhodě a udržel třetí pozici. Čtvrtí nakonec skončili Sršni.

019U tlačných remorkérů si první místo „čistou“ pojistil tým 323 tlačná. Na druhé místo se vypracoval Tlačmen a třetí skončil Event Horizont. U dvoušroubů kraloval tým Bublina „čistá – dva -dva“ celkem čtyři a první místo. ČSPLO II ztrácel na prvního pět bodíků a třetí v celkovém počadí, ČSPLO už bodů jedenáct. O vyrovnanosti celé soutěže svědčí fakt, že o celkovém umístění ve třech případech rozhodovalo pravidlo „lepší plavby“.

Na soutěži se objevili i noví kapitáni z nejmladších. Bambinot nastoupil do soutěže se svým synem Jakubem. Pravda nevedlo se jim nejlépe, ale je otázkou, kdo opravdu kazil! 🙂 Franta Čáslavský přijel s Tomášem a ten si nevedl vůbec špatně. Kdyby si tolik nepokazili první kolo, bylo by jejich umístění podstatně lepší. Doufáme, kluci přijedou i příště aby mohli obdržet kapitánský patent 🙂

Kolem bazénu se toho dělo hodně, ale na mě se v lehkém TT s Monakem I. lepila smůla. Monako I. si snad poprvé od okamžiku co jsem ho spustil na vodu postavilo hlavu. Nejdříve jsem někde drbnul kormidlem, ohnul hřídel a kormidlo pak drhlo o lodní šroub. Bohužel to odnesl Ivvo, když jsem hostoval v jeho týmu NeJaToD. Monako I. se chovalo na vodě trochu bláznivě a body naskakovaly. Navíc jsem tahal soulodí, na což opravdu nejsem zvyklý. Horší byl ale důsledek mé páteční lenosti a ponechání Monaka I. v autě přes noc. Elektronika vymrzla a v tropickém klimatu bazénu se na ní začala kondenzovat vlhkost, která způsobila, že se regulátor resetl. Tím se vypnula elektronická brzda a nulová prodleva na neutrálu. Důsledky byly pro ovládání lodě víc než nepříjemné. Monako I. nemělo nikdy problém zastavit doslova a do písmene na místě a okamžitě začít couvat. Teď to trvalo minimálně jednu sekundu, což je neuvěřitelně dlouhá doba. Motor se navíc nezastavoval, takže i když jsem dal páčku plynu na neutrál, pořád to táhlo. Běs! Smůla je, že regulátor se dá sice opět nastavit, ale jedná se o prototyp starý cca 9 let a já neměl sebou návod na jeho nastavení. Poučení pro ostatní, berte si sebou návod k regulátoru a taky nenechávej v zimě loď přes noc v autě 🙂 Protože pak to odskáče vlastní tým a NeJaToD 🙂

Co se mi ale naopak povedlo byl jeden nenápadný malý manévr. Když náš tým (RaZ) v těžkém TT vyplouval z přístavu, vydal RomanT co by kapitán jasný povel k přibrždění a popotažení vleku zpět. Monako II bylo u stěny bazénu a nebylo kam plout. Zapnul jsem tedy příďový naviják na přitažení vlečného lana a současně zařadil zpětný chod. Trochu mi zatrnulo, ale vyšlo to perfektně. Monako II stálo na mistě a přitahovalo si Sofii pomocí navijáku. Čeho si ale cením nejvíce, že kapitán když sledoval moje počínání lehce pokynul hlavou, jako že se to fákt povedlo 🙂 Mě se s Romanem vůbec dobře pluje, protože to vepředu umí a už plul i pomalu 🙂

Jaký manévr se povedl páni kapitáni letos v Mostě vám? 🙂

V bazénu se také poprvé objevil nový remorkér Knedlíček, který staví kapitán Jan Jelínek. Bude to krásný konstrukční kousek, kterému dvojice „Z-pohonů“ propůjčuje skvělou manévrovatelnost a tažnou sílu. Pravda vzhled byl zatím takový aby vyhověl pravidlům pro TT, ale na lepších nástavbách se prý usilovně pracuje.

Chtěl bych ještě poděkovat Ivovi, který pro letošní sezónu připravil kvalitní sadu metálů pro vítěze a zajišťuje po celou sezónu tiskařský servis.

No a samozřejmě Ladousovi a Marovi, že se opět statečně vhroutili do klidných vod bazénu a tím vydatně pomohli při stavbě tratě.

Personálu dětského domova, který má pro náš koníček pochopení a vždy nám vyjdou vstříc!

Všem ostatním pak hlavně za účast a pohodový průběh soutěže.

Poděkování za podporu TT Cup 2013

[Not a valid template]Zvláštní poděkování za podporu Tug Towing Cupu patří firmě Loctite, která věnovala ceny pro vítěze, sekundová lepidla pro modeláře.

Veškeré informace o Zimním TT v Mostě (výsledky, plánky atd)

Tug Towingu ZDAR!

Keba