07Stavba automatického zařízení k vyvažování bójky řízené gravitačním polem v závislosti na měsíční fázi, pomoci autonivelace v režimu zakřivení drah, s otáčením na souvrati a dále s kompatibilním samonaváděcím systémem řízení FullPilot s hlavní funkcí návratu do uživatelem definované výchozí polohy.

Dobrá, dost legrace či raději už vás nebudeme děsit (i když je to Kebovo ústřední heslo 🙂 ), ale popíšeme, jak tentokrát centrální mozek lidstva (tj. Cabadaj a Msob) vymyslel jednoduché vyvažování bójky. Čtenáři znalí  TT zajisté ví jak je někdy těžké postavit soutěžní trať a hlavně správně uchytit, tj. přesně navázat bójku s ukotvením  v souvislosti s výškou hladiny…a což teprve  při urputném soutěžním zápolení, když  se nějaká ta loďka o bójku opře a chtíc či nechtíc jí přemístí mimo původní polohu.  Jak to nejlépe vyřešit?

[Not a valid template]

Samozřejmě, že samo-vyvažovacím zařízením. Pod bójku se zavěsí závaží, které  je  lankem volně spojeno s bójkou a pevně spojeno s kotvícím závažím. Výtlak bójky je vyšší než hmotnost připevněného závaží. No a je to – shodné bójky a shodná hmotnost vyvažovače dají ve výsledku shodný ponor bójek i při kolísání hladiny třeba po dešti, a o to jde. Pochopitelně úpravou hmotnosti vyvažovače je možné stejným způsobem zabezpečit i konstrukce překážek, takže by nebylo nutné používat částečné zaplavování trubkové konstrukce s jejím následným častým utápěním.

0304

0506

Konstrukce zařízení závaží je navržena tak, že by nemělo docházet k zamotávání lanka (silonu), a tím k snížení či úplné nefunkčnosti vyvažování. Pokud by situace nastávala bude mezi bójku a závaží vložen otáčivý rybářský obratlík. Rovněž není omezeno roztočení bójky při dotyku. Prototyp byl úspěšně testován v domácích podmínkách, kde však nelze docílit většího sloupce vody (ony se kbelíky fakt nedělají dva metry vysoké J ). Plnou funkčnost prototypu tak prověří až bazén v Mostě.

07

TT ZDARA
Cabadaj a MSOB

Kebův dodatek:

Princip samozřejmě není nový a něco podobného s betonovými kostkami zkoušel Ladous na setkání lodních modelářů v Písku. Ale… tohle řešení je dotaženo takřka k dokonalosti o několik detailů a na Zimním TT v Mostě jsme testovali už 4ks samoustavitelných bójek. Navíc měly skvěle vyřešeny problém s délkou kotvícího lanka, kdy jednou kotvíte na hloubce 60cm a podruhé 120cm! Perfektně se to osvědčilo, a že kapitáni bójky opravdu testovali! 🙂

Opravdu díky centrálnímu Cabadaji a MSOBovi !