08Loděnice Damen dodaly ASD remorkéry Karloo a Kalarku majiteli Half Tide Marine Pty. Ltd. z Austrálie kde mají domovskou základnu v přístavu Mackay na východním pobřeží. Tento majitel také vlastní ještě třetí remorkér stejné třídy jménem Kolijo, který byl dodán v 07/2007. Všechny remorkéry operují v oblasti Dalrymple Bay Coal Terminal (DBCT) v přístavu Hay Point. Od zahájení provozu v roce 1983, Dalrymple Bay Coal Terminal Pty. Ltd. se etablovala jako přední exportér uhlí v oblasti Queenslandu. Terminál je nedílnou součástí australských dodávek z uhelných polí Bowen Basin na světovém exportním trhu.

Popis remorkéru
(čerpáno z článku „http://www.maritimejournal.com“ a ze stránek „http://www.damen.com“), fotky z DBCT jsou staženy ze stránky („http://www.nqbp.com.au“).

Rozměry

Předloha:Model 1:45

Délka 30,6m : 690mm

Šířka 11,2m : 260mm

Ponor 4,6m : 115mm

Výtlak 574t : 8,3kg

Průměr dýzy 2,6m : 63mm

• Oba remorkéry jsou postavené jako poslední z velmi úspěšné řady 3111 (Kalarka byla dodána v 08/2010 a Karloo v 03/2011). Nástupcem řady 3111 je řada 3212. Oba remorkéry byly postaveny v Číně v loděnici Damen Changde. Remorkéry působí kompaktně, široce a nabízejí velkou stabilitu. Mohou operovat do 50 n.m. od pobřeží.

• Oba remorkéry mají tažnou sílu 69,3 tuny dopředu a 64,6 tun dozadu. Loď je vybavena dvěma motory Caterpillar 3516B TA HD/D, o celkovém výkonu 4180 kW při 1600 ot/min. Maximální rychlost vpřed je 13,6 uzlů, vzad 13,1 uzlů. K řízení je použit Z-pohon výrobce Rolls-Royce US 255 o průměru dýzy 2600 mm.

• Na palubě jsou instalovány hydraulické navijáky firmy Ridderinkhof. Přední naviják obsahuje kotevní vrátek. Je navržen pro maximální sílu v tahu 185 tun. Buben nese 160 metrů syntetického lana o průměru 104 mm a další lano v celkové délce 14 metrů o průměru 60 mm. Zadní naviják je navržen pro maximální sílu v tahu 175 tun. Buben nese 220 metrů syntetického lana o průměru 96 mm.

• Na palubě je nainstalován hydraulický jeřáb Heila HLM 10-2S + 1 PM s maximální nosností 2 tuny a maximálním dosahem 4,5 metru.

• Ubytování je zajištěno pro šestičlennou posádku. Jednotlivé kajuty jsou pro kapitána a hlavního inženýra a dvě dvoulůžkové kajuty pro zbytek posádky.

• Celkem bylo postaveno dvacet těchto remorkérů a z toho deset jich bylo postaveno v loděnici Damen Changde, kde je všechno podřízeno velmi náročným klientů jako SMIT, Spezzini, Hamersley Iron a Half Tide Marine.

• Nová řada 3212 bude koncipována i do vyšších vln, které mohou dosáhnout až do výšky 2,5 metrů. Manévrování řady 3111 bylo v těchto náročných podmínkách velmi obtížné. Bude vybavena silnějšími navijáky pro maximální sílu v tahu až na 200 tun a bude zvýšen výkon ve všech směrech až na 75 tun při rychlosti 14 uzlů. Dostane nové motory Caterpillar 3516C TA/D nebo Caterpillar 3516C HD+ TA/D (o celkovém výkonu 5050 kW při 1800 ot/min) a nové pohonné jednotky Rolls-Royce o průměru dýzy 2800 mm. Všechny rozměry byly zvětšeny, délka činí 32,7 metrů.

Video

Útroby lodi i jeho okolí (http://www.youtube.com/watch?v=toGgcqLN1bA&feature=relmfu)

Model navijáku modelu řady 3111 – automatické navíjení lana i s jeho řádkováním na buben

(http://www.youtube.com/watch?v=3VPZTnJzcVY&list=UUnReKUQjBtyRbkqVx_7zeOg)

Manévrovatelnost lodí se Z-pohonem (http://www.youtube.com/watch?v=bcIuvHu1jwo)

Jak Damen testuje chování nového trupu a jeho vlastnosti.

12

Popis modelu

Pro stavbu třídy 3111 od Damenu jsem se rozhodl, když jsem v Mostě roce 2009 na soutěži viděl model Milana Sedláčka Pawlina (předloha byla dodána 03/2006 majiteli Tug Malta Ltd. na Maltu). Model mě upoutal netradičním poměrem mezi šířkou a délkou lodi, celkovým pojetím a také zajímavě řešeným pohonem. Od té doby se myšlenky na stavbu nemohu zbavit. Když Milan tento model prodával, tak jsem jej bohužel od něj nemohl koupit. Nakonec jsem Milana poprosil o plány a on mi je ochotně poskytl.

01Již od začátku jsem věděl, že první verze bude bez Z-pohonu, ale s otočnými dýzami a kormidly a bez příčného pohonu. Ovládání bude stejné jako je na mém tlačáku (TR-8), tj. motory a kormidla budou ovládány nezávisle.

Taky jsem se naivně domníval, že lodě (Pawlina a Kalarka) jsou stejné :-(. Je tam pár detailů, ve kterých se nepatrně liší. Model jsem se rozhodl udělat jako polomaketu a přizpůsobit ho co nejvíce potřebám TTčka. Kalarka vyhrála především pro svoji barevnost a také proto, že jsem chtěl loď, která by jezdila pod vlajkou Austrálie.

Rozložení kanálů

• levý motor

• pravý motor

• levá dýza/kormidlo

• pravá dýza/kormidlo

• světla

• ovládání navijáku (volba přední/zadní přepínačem na palubě)

… pokračování příště

Robert