ifKontejnerLodKontejnerová loď Maersk McKinney Moller není žádný prcek. Dosahuje délky 400m, široká je 59m a výška 14,5m (třída Maersk Triple E class). Dosahuje maximální rychlosti plavby 23 uzlů a pojme 18270 kontejnerů. Celková tonáž pak činí prakticky 195 tis. tun. Aby se tento kolos uvedl do pohybu, je trup osazen dvěma lodnímy šrouby se stavitelnými listy a pohání je dva motory MAN o výkonu 2×29.680kW. Je jasné, že každý manévr s takovou lodí je třeva si dobře dopředu rozmyslet. „Plavební řády“ těchto kontejnerových lodí jsou pevně dané a jakékoliv zdržení stojí ohromné peníze. Proto se pluje pořád a prakticky za jakéhokoliv počasí. Co ale dělat, když vítr v přístavu dosahuje rychlosti přes 30 uzlů a v nárazech dokonce přes čtyřicet a potřebujete přistát?

Přesně taková povětrnostní situace panovala 13.listopadu letošního roku v přístavu Felixstowe, který se nachází na východním pobřeží Anglie, nedaleko města Ipswich v ústí soutoku řek Orwell a Stour. Vzhledem k silnému větru musely přistávací manévr zvládnout čtyři remorkéry. Celý přistávací manévr byl natočen (Shipping TV) a je to ukázkový tug towing. Můžete vidět, jak kontejnerová loď proplová plavební dráhou, která je vyznačena bójemi. Remorkéry se postupně vyvážou na přídi a zádi. Pak zahájí přistávací manévr. Když si představíme jakou silou a do jaké plochy kontejnerové lodi se opíral vítr, je jasné, že se jednalo o složitý a poměrně riskatní manévr. Kdyby ve finální fázi prasklo vlečné lano u některého z remorkérů (nebo se pokazilo cokoliv jiného) s přístavním molem by byl na delší dobu amen.

Tak se mrkněte jak celý přistávací manévr zvládli.

Tug Towingu zdar!

Keba