TugBritt-01Začátkem roku 2015 jsem se rozhodoval, jestli si nepostavit nějaký malý remorkér do lehkého TT. Díky Tomášovi jsem dostal možnost zasoutěžit si s Čochtanem i s Bivojem. Od začátku jsem jezdil pouze s tlačným remorkérem. Od roku 2009 mám rozpracovaný remorkér Kalarka (Damen ASD TUG 3111) do těžkého, u kterého je zatím stavba pozastavena. Po hledání možností mě napadlo postavit zmenšeného Čertíka. Už dávno jsem se rozhodl, že budu stavět jen dvoušroubé lodě s možností nezávislého ovládání motorů a kormidel. Konstrukci Čertíka jsem pro Tomáše dělal já a tak bylo rozhodnuto. Měřítko jsem zvolil podle šířky Bivoje, vyšlo 1:33.

Oproti Tomášovi jsem zvolil odlišnou stavbu trupu. Každý z nás si také zvolil jinou předlohu. Pro Britta jsem se rozhodl hlavně pro jeho barevnost.

Rozložení kanálů

  • levý motor
  • pravý motor
  • levé kormidlo
  • pravé kormidlo
  • světla
  • zdvih kormidelny

Osazení

  • 2x motor MIG 400/6V přes převodovky 1:2,4
  • 2 lodní šrouby o průměru 40mm (Honza Červíček) 4 list – byly to první šrouby, které jsem měl na tlačáku TR-8
  • pevné dýzy, kormidla ovládané servy XGD-11HMB
  • 2x regulátor JEJE
  • akumulátor 1x PB 6V/12Ah
  • zdvih kormidelny přes pohybový šroub, předpokládaný zdvih bude 100 mm
  • plně osvětleno – vlastním udělátkem, stožárek se bude sklápět ručně

Stavbu jsem zahájil 9. března 2015 stavbou trupu. Použil jsem pozitivní laminaci. Tento postup se mi již několikrát osvědčil (na Kalarce, na lodičce tlačáku TR-8 a na jeho střeše, která je opět klenutá).

TugBritt-09Kopito bylo vytvořeno z Depronu. Žebra z tloušťky 6 mm a obšívka z 3 mm. Složité tvary jsem přenášel pomocí novinového papíru. Hodně mi to připomnělo plaňkované trupy. Práci jsem si fakt užil. Borty byly úmyslně protáhnuty až k montážní desce, při odříznutí tak vznikla neměnná tloušťka trupu. V části kormidel jsem zalepit 3 mm tlustou leteckou překližku.

TugBritt-21K laminování jsem použil Letoxit. Laminování bylo skelnou tkaninou 160. Vnějších a vnitřní vrstvy byly tři. Na předek a zadek jsou použity další dvě vrstvy. Před položením vnitřní vrstvy jsem pomocí Perchloretylénu odleptal Depron až k čáře ponoru a také jsem odstranil všechna žebra (bylo pěkné, že se černá fixa obtiskla do laminátu a zrychlila tak následné opracování trupu). Paluba je tvořena částečně z letecké překližky tloušťky 3 mm a na ní bude nalepena sklolaminátová deska 1 mm. Všechny úvazníky jsou z mosazi.

TugBritt-16Dýzy jsem vytvořil pomocí novodurové trubky. Drobné nepřesnosti na tvaru jsem zalil letoxitem s plničem a nakonec vytmelil. Pro usazení hřídelů používám takové udělátko, které mi přesně definuje polohu budoucího konce lodního šroubu. Pohon i akumulátor jsem zvolil podle Bivoje. Hřídele s převodovkou jsem zakoupil z Admiralshopu. Mám dva motory MIG 400/6V, s převodovým poměrem 1:2,4. Jako šrouby jsem použil moje první k tlačnému remorkéru, které mi udělal Honza Červíček, mají průměr 40 mm. Jako pohonný akumulátor používám 1x PB 6V/12Ah. Kormidla jsem vyrobil pomocí formy a doplnil je shora i ze spodu kouskem sklolaminátové desky. Pro regulaci motorů jsou použity dva regulátory JEJE.

Gumové odrazníky jsou z porézní gumy a jsou lepené Chemoprénem.

Barvy jsem použil akrylátové ve spreji z obchodu (https://pemi.cz/prima/c/1902).

  • bílá (RAL9010)
  • ocelová šedá (RAL7011)
  • světle šedá (RAL7001)
  • černá (RAL9005)
  • červená (RAL 3003 Rubínová lesklá)
  • červeň cihlová (RAL8004 Hnědá měděná lesklá)

Práci jsem přerušil cca. na půl roku. Dokončení trupu přišlo na řadu až tento rok, a to od Nového roku až do soutěže v Mostě.

Na několika fotografiích je srovnání obou trupů. Ten větší je trup Čertíka.

Fotogalerie

Odkazy

http://nautilus.aspone.cz/detail-modelu-01_M05-popis
Zimní TT v Mostě 2016 – Britt, první plavba (https://www.youtube.com/watch?v=7XEEt_qCZr0 )
Zimní TT v Mostě 2016 – AB (LTT) (https://www.youtube.com/watch?v=dgaG5Slf8gs )

Robert