20190413_172355Loni před Vánocemi jsem si uvědomil, že se velmi rychle přibližuje termín letošní „Zimní regaty“ v Mostě. Můj remorkér Monako III (tř. 69), se kterým jsem loni soutěžil, se již ukázal jako morálně opotřebovaný. Navíc jsem začal jezdit i tlačné remorkéry. Plánovaný nástupce Monako IV se zatím nachází ve stavu stavebních příprav. Vyvstala palčivá otázka. S jakým remorkérem budu letos soutěžit? Postavit za dva měsíce nový, plně funkční a spolehlivý remorkér je docela výzva. Vzhledem k možnostem mé domácí loděnice, jsem musel zvolit opravdu snadnou a hlavně rychlou stavbu. Volba padla na osvědčenou třídu „Springer“ v prověřené konfiguraci. Dva střídavé motory, dvě kormidla, dva funkční navijáky. Prostě taková „provizorka“ než bude hotový Monako čtyřka.

Doma jsem měl spoustu odřezků materiálu Forex tl. 4mm a 1mm. Protože se velice snadno řeže, opracovává a lepí, zvolil jsem jej za stavební materiál. Na internetu jsem si stáhnul plánek pro stavbu trupu, přenesl na materiál a vyřezal. Nejdéle mi trvalo najít vhodnou předlohu nástaveb. Nakonec se zadařilo a tak hrubá stavba trupu a nástaveb postupovala rychle kupředu. Z Forexu se staví opravdu dobře. Mezi tím jsem objednal střídavé motory 800kV, regulátory, přijímač, baterii a servo. K tomu ještě lodní hřídele, spojky a konektory. Lodní šrouby jsem použil z nevyužitých zásob mé domácí loděnice. Třílisté šrouby Robbe s vysokým stoupáním se zdály být jako ty pravé. Navíc dobře couvají, ale průměr 60mm byl přeci jen trochu moc. Tak jsem jejich průměr ruční bruskou poupravil na 47mm. Obavy o změnu tahu se naštěstí ukázaly jako liché.

20190101_131604

Do trupu jsou udělány dva montážní otvory. Hlavní je krytý jednodílnou nástavbou. Přístup ke kormidelnímu stroji zajišťuje lichoběžníkový otvor na zádi. Kryt je fixován vruty a utěsněn vazelínou proti zatékání. Úvazníky jsou z duralových trubek a vedou až na dno trupu. Tím je zaručena jejich tuhost a pevnost. Příčka v každém úvazníku zabraňuje sesmeknutí lana. Na krytu zadního otvoru jsou prvky pro vedení vlečného lana. Na přídi je instalován trubkový průvlak. V bortu jsou udělány průvlaky pro uvázání remorkéru k nákladní vaně. Zábradlí je z měděného drátu. Drobné doplňky pochází z dílny Jardy Jungmana a nebo jsem je udělal z Forexu.

20190202_160352

Původně jsem chtěl veškerou elektroniku do trupu umístit tak nějak halabala, ale nakonec je vše jinak. Zvolil jsem moduly. Vznikl modul motorů, regulátorů, přijímače, baterie, hlavního rozvaděče a osvětlení. Aby bylo možné vyjmout z trupu veškeré komponenty, stačí povolit čtyři šroubky.

20190120_193547

Funkční navijáky konstrukčně pochází od MSOBa a jsou vytištěny na 3D tiskárně od 3DSets. Jejich promyšlená konstrukce byla přesně tím, co jsem potřeboval. Stačí do osy bubnu navijáku vložit miniaturní motorek s převodovkou a je hotovo. Napájení k navijákům je vedeno na spodní straně paluby. Motory navijáků jsou ovládány jedním regulátorem zn. Dsys, který je umístěn na modulu přijímače. Aktivní je vždy jen jeden naviják. Který to bude lze navolit přepínačem. Navijáky vždy pracují na plný výkon.

20190127_193332

Kormidelní stroj je řešený trochu netradičně. Protože remorkér má kormidla dvě, vychází pákový mechanismus malinko složitější. Nakonec jsem z Forexu udělal tři kladky. Jedna je na kormidelním servu, dvě na hřídelích kormidel. Přes kladky je vedena nekonečná smyčka. Snadné na sestavení, seřízení a prakticky je to zadarmo.

20181228_205116

Aby byla ideálně rozmístěna zátěž v trupu byla baterie do trupu umístěna příčně. Rozvod napájení k regulátorům zajišťuje rozvaděč, který je osazen čtyřmi T konektory, které jsou malé a přitom spolehlivé. Na rozvaděči je také hlavní kolíbkový vypínač. Odpadá tak nešťastná manipulace s konektory při zapínání modelu. Tím vzrostla i spolehlivost.

Střídavé motory jsou uchyceny na samostatném modulu. S lodní hřídelí je motor propojen kovovou spojkou, která je schopna přenést jeho výkon. Proti vibracím jsou hřídele fixovány přepážkami. Dýzy jsem nedělal, protože by to stavbu zdrželo a zkomplikovalo.

Veškerá elektronika je umístěna v trupu poměrně vysoko. Důvodem je ochrana proti možnému výskytu vody v podpalubí. Aby byla zajištěna stabilita modelu a zaplavení lodních šroubů, musel jsem na dno trupu umístit poměrně hodně zátěže. Doma jsem nic vhodného neměl a tak jsem vykoupil zásoby velkých „olůvek“ v jednom rybářství. Na dně trupu jsem pro ně vlepil přepážky a zalil tavným lepidlem.

20190120_202049

Modul osvětlení jsem integroval na spodní straně střechy kormidelny. Veškerá světla jsou na střeše a malém stožáru. Použil jsem středně svítivé LED diody. Vysoce svítivé oslňují a vypadají dost nevěrohodně. Nástavba není propojena s podpalubím napájecím kabelem. To by komplikovalo manipulaci s nástavbou, protože pro zapnutí modelu je potřeba sejmout celou nástavbu. Napájení světel zajišťují dvě knoflíkové baterie CR 232. Celou střechu lze z nástaveb snadno sejmout povolením jednoho šroubku a baterie v případě potřeby vyměnit. Pro zapnutí stačí obyčejný miniaturní posuvný vypínač vykuchaný ze staršího videopřehrávače.

20190316_180345

Povrchová úprava modelu je jednoduchá. Udělal jsem si barevné schéma a celý model natřel pomocí štětce speciálními barvami na plasty. No hrůza! Ale ze dvou metrů to není ani moc poznat. Chtěl jsem to udělat podstatně kvalitněji, ale nebyl čas a navíc klimatické podmínky bránily v použití smradlavých barev protože mrzlo.

20190215_213625

Remorkér Monako V disponuje výkonem, který při samostatné plavbě nemůže plně využít, protože by se utopil. Zvládnutí výkonu vyžaduje trochu tréninku. Při vlečení a nebo tlačení je přebytek výkonu naopak vítaný. Není to rozhodně žádná maketa, ale nese základní atributy remorkérů a tak na vodní hladině vypadá docela přirozeně. Protože během převozu se z nechráněného modelu podaří vždy něco urvat, udělal jsem i malou přepravní bednu. Model nepotřebuje stojánek což usnadňuje manipulaci.

20190414_194205

Remorkér Monako V není žádná konstruktérská, sofistikovaná špička, ale má vše, co je pro tug towing potřeba. Při první regatě se projevily některé vady (naštěstí ne konstrukční), ale to byl vůbec poprvé na vodě a hned při soutěžní plavbě. Jen se naučit zvládat jeho výkon! 🙂

20190413_172336

Galerie

Video

Keba