Pokusy o vlečení modelu nákladní lodě jiným modelem se v ČR uskutečnily jistě podstatně dříve, než se o to pokusili členové Klubu NAMOLO v roce 2005. Rozdíl byl ale v tom, že se tak stalo za účelem uvedení tug towingu jako soutěže pro lodní modeláře na domácích vodách a nikoliv jen o chvilkový rozmar. Proto tomuto klubu poprávu přináleží tvrzení: „Byli jsme první…“.
Dne 2.března 2005 v 17:00 hodin lze datovat začátek tug towingu v ČR. V Praze-Braníku se sešli členové Klubu NAMOLO! a takřka v arktických podmínkách poprvé vyzkoušeli tahání vleku (remorkér Herkules) pomocí dvou remorkérů Monako I. a Waihe. Remorkér Monako I. byl navíc prvním remorkérem, který byl stavěný speciálně pro tug towing. U krátké reportáže z tohoto setkání najdete i fotogalerii a krátké video ze zkušebních plaveb s vlekem.
2.dubna 2005 se v Praze na Lužinách uskutečnilo setkání lodních modelářů. Při této příležitosti členové Klubu NAMOLO! opět vyzkošeli tug towing prakticky ve stejné sestavě jako při prvním pokusu. Pro silný vítr nebylo vlečení příliš úspěšné, ale byla to cenná zkušenost pro další přípravy.
6.dubna 2005 v 17:00 hodin se opět sešli členové Klubu NAMOLO! v Praze u Vltavy a opět se zkoušel tug towing. Do pokusů se zapojil nový remorkér Perkins. Byly činěny pokusy jak přesně lze s vlekem manévrovat a chování tažných remorkérů. Vše je zachceno v krátké reportáži z tohoto setkání.
29.dubna 2005 v Praze-Braníku na Vltavě pořádalo sdružení Argo „Branickou regatu“. Jednalo se o závod pramic pro děti i dospělé. Při této příležitosti členové Klubu NAMOLO! předváděli lodní modely a samozřejmě nemohl chybět ani tug towing, tentokráte již s prvním vlekem, který jsme měli k dispozici. Pro Klub NAMOLO! ho postavil Mrazík. Původně jako nákladní tlačnou vanu, ale později jí byla přidána příď a byla povýšena na nákladní loď.
21. a 22.května 2005 se do Podroužku u Netolic sjeli lodní modeláři na soutěži NS. Mrazík sem dovezl již hotovou tlačnou vanu i s tlačným remorkérem Agátou. Po skončení soutěžního dne byl tak tug towing představen i širší modelářské veřejnosti a současně zkoušeny průjezdy soutěžními brankami.
1.června 2005 v 18:00 hodin se konná další klubové setkání Klubu NAMOLO! v Praze-Braníku u Vltavy a opět probíhají zkoušky v tahání nové vany. Jenže tentokráte dojde i k první havárii a potopení Perkinse a vleku. Jak se to celé seběhlo a dopadlo bylo popsáno v samostatné reportáži. Byla to opět cenná zkušenost, pro další plánování příprav na první soutěžní setkání v tug towingu v ČR.
26.června 2005 se v Praze na Lužinách uskuteční další setkání lodních modelářů a širší laické i modelářské veřejnosti je opět předváděn tug towing. Remorkér Perkins byl po vzlovení z Vltavy opět ve formě, ale vlačení si vyzkoušely i další lodě včetně parního remorkéru Saturn. Vana byla z bezpečnostních důvodů opatřena fólií aby do ní nemohl zatékat a neopakovala se situace z Vltavy.
23.července 2005 vychází na stránkách MoNaKo článek, který popisuje modelářský tug towing a poprvé je veřejně prezentován záměr uspořádat první soutěžní setkání v tug towingu v ČR. Anketa ukázala, že o tuto akci by zájem byl.
8.května 2006 proběhla poslední – čtvrtá klubová brigáda Klubu NAMOLO! k přípravě historicky prvního soutěžního setkání v tug towingu v ČR. Po skončení této brigády bylo možné prohlásit, že je vše již připraveno. Klub NAMOLO! měl již k dispozici i druhý vlek pro těžký tug towing. Opět z dílny Mrazíka. Byla i připravena první neoficiální národní pravidla pro tug towing.
22.května 2006 začíná první soutěžní setkání v tug towingu v ČR nazvané „Víkend s tug towingem“.
To je ze stručné historie začátků tug towingu v ČR vše. Dál již byly všechny soutěžní setkání dobře zdokumentovány, obrazový materiál je bohatý a je tak možné v pročítání historie pokračovat.
Nejnovější komentáře