065Lodní hřídele byly vlepeny. Zbývalo zajistit jejich vystředění v dýze. K tomu jsem z tuhého ocelového pásku vytvaroval dvě jednoduché vzpěry. Pak jsem do každé dýzy udělal zářezy a vzpěry vlepil epoxidem na místo. Tak bude zajištěna pevná vzájemná souosost dýzy a hřídele. Tím byly lodní hřídele kompletně hotové a byl čas se pustit do příčných pohonů.

063Rozhodl jsem se pro dva samostatné příčné pohony (na každém boku jeden). Jejich konstrukci jsem si opět maximálně usnadnil. Jsou vyrobeny z plastové trubky (ohyb 90°) a lodní hřídele, které jsem nechal vyrobit na zakázku. Poprvé jsem rozměry trochu přehnal a tak jsem hřídele musel nechat vyrábět znovu. Jenže jsem zase špatně uvedl průměr závitu na hřídeli pro lodní šroub. No zkrátka jsem to celý nějak doplandal. Nakonec jsem vzájemnou kombinací několika komponent a dvou řezů dosáhl toho, že jsem měl k dispozici požadované lodní hřídele do příčného pohonu.

Začal jsem proměřovat umístění příčných pohonů a ke svému zděšení jsem zjistil, že se mi to do trupu prostě nevejde! Když jsem si postěžoval Nexovi měl mě za blázna. Nakonec jsem musel oba příčné pohony vůči sobě lehce pootočit. Vůči podélné ose trupu nesvírají stejný úhel. To může odborníka dráždit, ale laik si toho ani nevšimne a praktický dopad bude také mizivý.

060Jak ale vyříznou čtyři elipsoidní otvory pro usazení tunelů? Lupenková pila se tam nedostane. Rozbruskou to taky nepůjde. Odvrtat? Nejsem šílenec abych to pak rok ručně brousil do ideálního tvaru. Frézovací vrták se taky ukázal jako nepoužitelný. Nakonec jsem zašel do jednoho malého železářství a tam koupil vykružovací pilový list na železo do kmitavé pilky. Vyvrtal jsem otvory v místě kde budou ústit příčné pohony a začal řezat. K mému překvapení to šlo neuvěřitelně lehce a přesně. Laminát je ovšem „sviňa“ a tak list byl po vyříznutí čtvrtého otvoru tak akorát na vyhození. Pravda poměr cena listu a délka řezu byl poněkud silně nevýhodný, ale zase to bylo rychlé.:) Příčné pohony jsem do trupu vlepil opět pomocí epoxidové plastelíny, stejně tak i hřídele. Lože pro motory příčných pohonů jsem udělal z balzového špalíku a do trupu vlepil epoxidem.

067Následovalo usazení hřídelí pro kormidla. Abych zajistil u všech čtyř hřídelí stejný sklon pomohl jsem si při lepení páskem z překližky. Samozřejmě lepeno opět epoxidovou plastelínou. Ve finále jsem všechny spoje u příčných pohonů a hřídelí kormidel přelaminoval.

041Výroba „kormidelního stroje“ byl opět tak trochu hlavolam. Kam dát servo pro ovládání kormidel?! Nakonec jsem jen vtěsnal mezi levoboční příčný pohon a hnací motor. Lože pro servo jsem vyřezal z plastové destičky. Lepené spoje jsem „načepoval“ a nakolec přelaminoval, což zvyšuje pevnost spoje. Táhlo jsem udělal ze špičky rybářského prutu. Koncovky táhel jsou kovové a stavitelné. Páky plastové. Táhla a páky jsou spojeny pomocí vrutů, které budou při finální montáži zajištěny proti samovolnému vytočení. Po ověření funkčnosti celé soustavy jsem vše rozebral a uložil. Přišel čas daleko šílenější činnosti – kytování trupu. 🙂

Fotografie k této části najdete od čtvrté části fotogalerie.