002Tak, jdeme do stavby. První, s čím jsem chtěl začít, byl kýl. Vzal jsem tedy plán, vyhledal stavební díly na kýl, vystřihl jsem je a přiložil k trupu. Tak, po tuto chvíli jsem si to plánoval růžově. Skutečnost ale byla jiná. Vystřižený kýl nekopíroval tvar trupu. Takže co s tím? První věc, co se mě v řešení od angličanů nezamlouvala, byla ta, že bych měl vyřezat kýl z překližky, slepit a nalepit ho na tupo na trup. No ale co pak? Natřít lakem nebo epoxydem? Olaminovat? Pro jistotu ještě přichytit nějakým šroubem k trupu? Vzhledem k tomu, že otázek bylo mnoho, vymyslel jsem jiné řešení. Vzhledem k tomu, že remorkér chci na TT, chci i nejníže těžiště, rozhodl jsem se proto vnitřek kýlu vyplnit olovem a celý kýl zapustit do trupu.Kýl jsem si nakreslil ve ShetchUpu.
[Not a valid template]

První jsem udělal spodní část kýlu, vzal jsem 4mm překližku, vyřezal dva tenké pásy, které jsem následně slepil k sobě, abych měl požadovanou tloušťku 8mm. K lepení jsem použil 5min. epoxyd a k zaručení rovnosti jsem připevnil překližku k hraně svého modelářského stolu.
[Not a valid template]

Poté jsem vyřezal nahrubo boky kýlu, použil jsem 0,5mm laminát. Slepený pás z překližky jsem nařezal na požadovanou velikost a přilepil jsem je na laminát.
Pro vytvoření předlohy pro odlévání olověné zátěže jsem použil tácpron, který jsem upravil do požadovaného stavu a následně jsem jej polepil páskou, která měla zabránit přichycení šablony k sádře.
[Not a valid template]

Po vytvoření šablon jsem přilepil druhou stranu kýlu a kýl jsem olaminoval.
[Not a valid template]

Po vytvrdnutí epoxydu jsem přebytečný materiál odřezal a vytmelil jsem celý kýl. Zkusil jsem použít dvousložkový tmel, který obsahuje skelná vlákna.
[Not a valid template]

Jak vidíte na obrázku, dal jsem tmelu na kýl zbytečně moc, takže jsem pak musel zbytečně hodně brousit. Po celkovém broušení se mě ovšem výsledek nelíbil, tak jsem ještě hranu kýlu oblepil 1mm laminátem. Laminát jsem přilepil opět 5min. epoxydem.
[Not a valid template]

Přebývající laminát jsem obrousil.
[Not a valid template]

Kýl je hotov, nastal tedy čas na jeho vlepení do trupu. Nejprve jsem vyřezal v trupu otvor na kýl podle značek od výrobce. Použil jsem klasický plátek do pilky na kov a práce šla pěkně od ruky. Zkusmo jsem pak vložil kýl do trupu a ejhle. Něco mě pořád nesedělo na celkovém vzhledu, takže jsem si vzal metr do ruky a už mě ihned bylo jasné, co je špatně. Kýl je sice uprostřed trupu, ale příď není v ose.
[Not a valid template]

Po dlouhém nadávání jsem pokrčil rameny a rozhodl jsem se to tak nechat. Jedinou variantou opravy by bylo asi uřezání přídě a následně jej nastavením srovnat, tuto variantu jsem ale zavrhl, asi by touto úpravou vznikla nesouosost v jiné části trupu.

V lepení kýlu jsem postupoval nejprve tak, že jsem z vnitřní strany v pár místech kýl přichytil 5 min. epoxdem k trupu.
[Not a valid template]

Pak jsem trup otočil dnem vzhůru, oblepil části trupu a kýlu a spoj jsem přetřel štětcem, aby epoxyd dostatečně zatekl tam, kam jsem potřeboval.
[Not a valid template]
[Not a valid template]

Po mírném zavadnutí jsem krycí pásku slepil.
[Not a valid template]

Tento spoj není samozřejmě dostatečný, konečný spoj bude zpevněný tkaninou a epoxydem, ale toto si nechávám na okamžik, kdy bude potřeba více dílů takto zafixovat. Takže kýl je skoro hotov, ještě udělat závaží, které vložím do kýlu.

Pomocí kartonu, lepící pásky a šablon, které jsem si předem vyrobil, jsem udělal šablonu na formu.
[Not a valid template]
[Not a valid template]

Do vytvořené šablony jsem nalil sádru a nechal zavadnout.
[Not a valid template]

Jakmile sádra ztuhla, formu jsem z šablony vytáhl. Bylo ještě potřeba vydělat předlohy závaží. Jelikož to nebyla tak snadná záležitost, zvolil jsem metodu rozpuštění. Vzal jsem aceton a „tácpron“ jsem díky němu rozpustil. Pak jsem vytáhl z formy pouze zbytek pásky.
[Not a valid template]

Celou sádrovou formu jsem nechal asi 14 dní schnout. A jednou za dva tři dny jsem ji dal na hodinku do trouby. Výsledná sádrová forma musí být dokonale vysušená. Pokud by nebyla, hrozí při odlévání olovem roztříštění celé formy a nebezpečí zranění!

Po 14 dnech sušení jsem se rozhodl vytvořit závaží. Olovo jsem rozpustil na plynovém vařiči v kuchyni. Ještě předtím jsem dal pro jistotu formu zase do trouby, zaprvé abych měl opravdu jistotu, že se nic nestane a za druhé do teplé formy olovo lépe zateče.
[Not a valid template]
Rozpuštěné olovo jsem pak nalil do formy.
[Not a valid template]

Až bylo vše studené, pomocí kladívka jsem odstranil sádru z olověné zátěže. Pak už zbývalo dané závaží očistit pilníkem.
[Not a valid template]

Výsledné závaží pak bude vložené v kýlu a zalité epoxydem.

Takže to je zatím vše, příště bude na řadě úprava dýz, které jsem pořídil spolu s trupem.

Pokračování…

Předchozí díly:
Stavba remorkéru Portgarth I. zahájena

Diskuse ke stavbě na MoNaKo-DF

Godric

facebook-icoTugTowing.CZ on Facebook