Remorker JenisHodnotit letošní Tug Towing Cup je poměrně složité. Do všech čtyř soutěžních setkání, která byla v rámci TTC 2011 uspořádána, jsme se snažili přenést někdy bolestivě nabyté poznatky z let minulých. Chybám se nevyhne nikdo a některé nové jsme udělali i letos. Určitě se z nich opět poučíme. Co se tedy v tom letošním ročníku vlastně povedlo a co ne.
Letošnímu TT Cupu předcházela drobná internetová událost. Byl spuštěn samostatný web TugTowing.CZ, který se věnuje čistě tug towing v ČR. Jeho zprovoznění mělo několik důvodů. Prvním bylo zviditelnění tug towingu obecně. Na webových stránkách MoNaKo se tak nějak trochu ztrácel. Nové stránky měly přinést dostatek jasných a přehledně uspořádaných informací pro případné zájemce o tug towing a v neposlední řadě být hlavním informačním zdrojem pro již aktivní soutěžící. Prostor pro názory a postřehy od soutěžících nabízí také. To vše se snad podařilo splnit. Web již běží rok a pomalu se ustaluje jeho forma i obsah. Zda bude spuštěno i vlastní diskusní fóru se ještě zvažuje.

Druhou významnou skutečností bylo založení Klubu NAMOLO! o.s., občanského sdružení, které soutěžní setkání oficiálně pořádá. Letos nebylo příliš času, ale v nové sezóně se pokusíme sehnat více mecenášů pro „TT cisrkus„.

Drobnými změnami prošla také pravidla pro tug towing. Bylo potřeba zohlednit některé nové manévry, překážky a pod. Také pravidla pro TTC musela podchytit mnohonásobné starty soutěžících kapitánů. Myslím si, že se plně osvědčila. I přesto, že vícenásobné starty byly omezeny, skoro na každém soutěžním setkání se počet startujícíh týmů šplhal ke čtyřicítce!

15U soutěžních tratí jsme pokračovali v trendu, který nastal již loni. Tratě jsou projektovány tak, aby soutěžní plavba obsahovala manévry, které vychází z reality a činí plavbu max. zajímavou a současně i náročnou. Důraz byl hlavně kladen na snadnou orientaci během soutěžní plavby a až na jednu vyjímku žádné složité kličkování. Také rozdělení soutěžní tratě na jednotlivé sektory pro jednotlivé kategorie přineslo plynulost plavby i celého soutěžního setkání. Většina překážek byla tvořena z plastových odpadních trubek. To zjednodušuje a zrychluje stavbu (nebo bourání) soutěžní tratě. Variabilita je obrovská. Překážky také vynikají tvarou stabilitou. Navíc se podařilo vše spolehlivě kotvit. Tím se daří zajistit rovné podmínky pro všechny soutěžní týmy. Pravdou je, že několik překážek se nepodařilo vyprojektovat a nebo postavit zcela ideálně a staly se tak velmi obtížně proplouvatelné bez dotyku a nebo vůbec (soulodí se do ní nevešlo). V novém ročníku se toho budeme opravdu snažit maximálně vyvarovat. I přes všechny tyto nedostatky byly ohlasy na kvalitu tratí od soutěžících víc než příznivé. Neznamená to ale, že ustrneme. I nadále budeme vymýšlet nové překážky a manévry. Na některé se už může těšit teď 🙂

05Dělat rozhodčího je nevděčný úkol a ne jinak je tomu i u tug towingu. Rozhodčí se vždy snaží posuzovat soutěžní plavbu co nejobjektivněji, ale opravdu to není snadné. Navíc pokud jste na platě celý den, zákonitě vaše ostražitost poleví. Myslím si, že na rozhodčích je třeba ocenit hlavně to, že kromě objektivního posuzování, se vždy snaží o maximální pohodu během soutěže. Na druhou stranu dovedou být nekompromisní. Kdyby tomu tak nebylo, celé soutěžení by se brzy zvrhlo. Rozhodčí musí před začátkem sezóny projít školením a pak před každou soutěží se účastnit porady rozhodčích aby byl zajištěn jednotný výklad pravidel a posuzování. Toho se budeme držet i nadále.

01Organizace soutěžního setkání není opravdu jednoduchá věc. Vše začíná výběrem míst, kde se soutěže uskuteční. Už to samo o sobě je poměrně složité, protože TT opravdu nelze provozovat na této úrovni u každého rybníčku. Když vytipujeme novou lokalitu, musíme tam zajet osoně, protože teprve na místě se ukáže, zda je lokalita opravdu vhodná. Následuje domluva termínů a rezervace.
Pro každou soutěž se musí připravit spousta věcí. Třeba propozice, zápisy jízd, zázemí, ceny, diplomy a další drobnosti. Domluvit a dopravu tam i zpět, nakládku a vykládku věcí. Je toho prostě víc než dost. Je pravda, že letos jsme tratě stavěli v trochu pozdějších časech, ale dříve jsme celý ten „TT cirkus“ do místa dějě prostě nedokázali dostat. O to víc si ceníme Vaší pomoci při stavbě a úklidu tratě, protože jinak bychom soutěžili asi jen jeden den 🙂 Letos to v organizaci nikde vyloženě neskřípalo. K tomu jsme se snažili přidat i něco pohody navíc mimo soutěžní dění.

Jaký ten letošní „TT cirkus“ opravdu byl? Když napíšu že úspěšný, tak snad nebudu moc přehánět. Svědčí o tom vaše hodnocení u jednotlivých anket, které jsme dělali po skončení každého soutěžního setkání.

Na závěr se sluší poděkovat. Nojo ale jak udělat a nikoho nevynechat? 🙂 Vyřeším to tak trochu šalamounsky. V první řadě patří poděkování všem, kteří na soutěžní setkání, která pořádáme, jezdí. Díky patří všem, kteří nám pomáhají s přípravou na místě jako je třeba stavba tratě, zázemí a pod. Díky patří všem rozhodčím, že pokaždé obětují svůj čas a stojí na platě s Vámi aby zapsali všechny vaše prohřešky na trati. No a díky patří také těm, kteří nesoutěží, nejsou rozhodčí a přesto třeba celý den sedí za stolkem a počítají zápisy, zapisují výsledky a nahání soutěžící aby se už konečně připravili ke startu 🙂

Co myslíte Vy, páni kapitáni? 🙂
Mějte se fajn a tug towingu ZDAR !!!
Keba