032Veškeré potřebné komponenty pro strojovnu mám pohromadě a tak jsem mohl ve stavbě pokračovat. Nejdříve bylo potřeba pečlivě rozměřit umístění lodních hřídelí, dýz, kormidel a motorů. Člověk by při této činnosti potřeboval být chobotnice. 🙂 Nakonec jsem s úspěchem na trup postupně vynesl všechny potřebné kóty a ke slovu přišla vrtačka.

025Nejdříve jsem vyvrtal otvory pro hřídele kormidel. Pak následovaly otvory pro šrouby, kterými budou dýzy přimontovány k trupu. Nakonec pomocí frézovacího vrtáku jsme udělal otvory pro lodní hřídele. Potom bylo třeba vyrobit klíny pro podložení dýz, aby měly správný sklon. Klíny jsem vyrobil z kousku plastového „U“ profilu. Šrouby prochází skrze něj až do trupu, kde budou zajištěny matkou. Ještě bylo potřeba udělat vymezovací kroužky na lodní hřídele z „tácpronu“. Ty umožní správně nastavit vzájemnou souosost dýzy a hřídele.

022Konce lodních hřídelí jsem upravil tak, aby zapadly do spojek s gumovými kroužky. To bylo vcelku jednoduché. Podstatně složitější byla úprava hřídelí motoru. Ty jsou tvořeny ze stočeného ocelového drátu a jsou pružné. Na jednom konci jsou vytvarovány do čtyřhranu a tímto koncem se zasouvají do motoru. Pružná hřídel společně se spojkou vyrovnává drobné nepřesnosti ve vzájemné poloze osy motoru a lodní hřídele. Hřídel se mi nakonec podařilo čistě uříznout pomocí modelářské brusky a řezacího kotouče.

027Kormidla jsem zakoupil v modelářském obchodě. Jedná se o jednoduché kovové listy s hřídelí. Za pár korun hodně muziky. Plochu kormidel jsme zvětšil nalepením plastových tabulek na jednotlivé listy. Kormidla mají takovou plochu, aby při plné výchylce překryly celou plochu dýz. Tím bude zajištěna maximální účinnost kormidel i při minimálních otáčkách lodních šroubů.

028Paluba je vyříznuta z jednoho kusu překližky. Pro její usazení jsem do trupu vlepil čtyři milimetry silný a 1,5cm široký plastový pásek po celém obvodu trupu. Na něj později přijde přilepit paluba, která pak bude laminována i k trupu. Než k tomu ale dojte, tak to ještě chvilku potrvá.

029Abych mohl ve stavbě pokročit dále, bylo potřeba pevně osadit dýzy, hřídele a hnací motory. K lepení dýz jsem použil epoxidovou plastelínu. Úžasný materiál! Chvilku to mačkáte v ruce až to získá jednotnou barvu. Pak hmotu namačkáte do požadovaného prostoru a necháte vytvrdi. Nejen že se přilepí k podkladu, ale i ztvrdne. Stane se z ní prostě naprosto tvrdá hmota, kterou lze brousit, řezat nebo vrtat. Pracuje se s ní skvěle, protože nikde nic nekape, nikam nic nezatéká.

033Po této zkušenosti jsem tak do trupu vlepil i hřídele. Pevnost spoje je opět velká, ale pro jistotu usazení hřídelí bude na obou koncích hřídele zpevněno. Motory jsou přišroubovány k silným kovovým úhelníkům, které jsou pomocí vrutů usazeny na laminované dřevěné patky. Po odladění polohy motorů budou úhelníky přilepeny a pro větší pevnost i laminovány k trupu.

Další fotografie ze stavby remorkéru najdete v druhé polovině obrázkové galerie.

Keba