019Nejen ve světě, ale i v českých loděnicích a na českých vodách se dějí zajímavé věci z pohledu příznivců tug towingu. Kterého suchozemce by napadlo, že se v Čechách staví trupy pro námořní lodě. Na první pohled to moc nedává smysl, ale je to tak a tak díky těmto zakázkám je možné občas vidět opravdu zajímavé projekty. Tedy pokud jste zrovna ve správný čas na správném místě. Jedním takovým byla přeprava nového trupu remorkéru po Labi. Jarda Jundman byl na VD Střekov, kde se s trupem proplouvalo přes malou plavební komoru a celý manévr zachytil sérií snímků, které opravdu stojí za to vidět.

058Jak vlastně přepravit robusní trup remorkéru z loděnice, kde byl postaven, k moři? Jedině po řeče, tedy po Labi. Jenže jak to udělat, když hloubka Labe je nedostačující? Jasně, naložit na ponton. Jenže to zase nepodplujete pod některými mosty či lávkami a podobně. Zbývá tedy jediné. Trup se nesmí moc ponořit a ani moc vykukovat nad hladinu. Nezbývá nic jiného, než ho zavěsit mezi dva plovoucí pontony a z vody povytáhnout. Do místa určení ho pak dostrká tlačný remorkér TR-17 za asistence menšího říčního remorkéru.

Že to není žádná sranda dokazují pořízené snímky. Zavěšení trupu muselo být hodně přesné, protože právě na VD Střekov při podplouvání lávky ve zdymadle, bylo nad pultry necelých 10cm. Kapitán TR-17 nebyl žádný zelenáč a proplul bez zaváhání přesně středem. Po proplutí bylo soulodí za asistence říčního remorkéru vyváno u plavební komory. Pomalu ale jistě se již smrákalo.

Zajímavá je také konstrukce pro „zavěšení“ přepravovaného trupu. Za příď je trup zavěšen na pevné konstrukci, záď pak na „výtahu“. Kromě mnoha detailů na soulodí si ještě všimněte prázdné plavební komory. Takový pohled se Vám naskytne opravdu jen výjimečně!

Poděkování: Foto Jarda Jungman (c) 2012

Tug Towingu zdar!

Keba