IMG_2184Až jednou budete přemýšlet kam se vypravit na výlet a napadne Vás Londýn a pak budete přemýšlet kam se podívat v Londýně, zkuste si vzpomenout na Museum of London Docklands. Na malém Psím ostrově v budovách bývalých doků se na čtyřech podlažích nachází rozsáhlé expozice, které zachycují vývoj a fungování doků na řece Temži. Součástí expozice jsou i venkovní exponáty dvou historických remorkérů, několika nákladních lodí a dvou nákladních jeřábů. Stojí to opravdu za to! Kromě stovek a stovek vystavených historických exponátů, modelů, dokumentů a informačních panelů se budete moci projít i historickými uličkami, které vám dají představu jak se v takových docích žilo. Opravdu skvělé museum, kde se neplatí žádné vstupné!

Jak jsem již psal, součástí expozice jsou i dva historické remorkéry. Jsou zakotveny přímo před budovami doků. Větší se jmenuje Knocker White a ten malý Varlet.

IMG_2183Varlet byl postaven v roce 1937 firmou Pollock, J Son & Co Ltd. ve Favershamu (východně od Londýna) jako servisní plavidlo s možností použít jako malý remorkér. Jedná se o tzv. Jubilee class. Poháněn je dieselovým motorem Widdop & Co. Limited of Keighley. Remorkér je celokovový a prakticky nemá žádné nástavby. Kormidelna byla otevřená a kormidelník stál na samém dně plavidla. Výhled asi nic moc. Používala ho West India a Royal Docks. V činné službě vydržel až do roku 1980. Od roku 1986 je součástí muzeální expozice. Více se o těchto zajímavých remorkérech můžete dozvědět třeba na stránce Tugswallow.com

IMG_2203Knocker White je bývalý parní remorkér, který byl původně postaven jako Cairnrock pro Harrisons Lighterage Company, London v roce 1924 holandskou firmou T. van Duivendijk, Lekkerkerk. Tento opravdu klasický vlečný Thames tug byl v roce 1960 přestavěn z parního na dieselový pohon. Při pohledu na provedení je ihned zřejmé, že se jednalo o solidní kovářskou práci. Když někde potřebovali otvor, vzali prostě plamen a vyřízli ho. Kormidelna s můstkem byla krytá jednoduchou stříškou. Komín byl sklopný, protože nízkých mostů bylo na Temži a plavebních kanálech víc než dost. Kormidlo bylo ovládáno kormidelním kolem, jehož pohyb se na záď přenášel pomocí klasického řetězu. Samozřejmě posilovače žádné! Na nástavbách je patrné kudy byl řetěz veden. Služba na tomto remorkéru určitě nebyl žádný med. Z provozu byl vyřazen v roce 1984. Ve službě byl úctyhodných šedesát let! Další údaje o remorkéru najdete na stránce Riverthames.

Doporučuji také navštívit stránky o histori Thames tug. Je opravdu zajímavá a svým způsobem fascinující.

Další informace najdete v popisech jednotlivých snímků.

Fotogalerie

Keba