006Předlohou pro můj nový model se stal remorkér Westminster Pride, který byl postavený v roce 1997 loděnicí PACIFIC SHIPYARD LTD. a původně se jmenoval Tiger Pride. Spadá do kategorie „tractor tug“, což jsou přístavní remorkéry. V současné době je tento remorkér využíván v Kanadě na řece Fraser River, kde jej provozuje rejdařství Smith.

Základní údaje remorkéru:
typ lodě: přístavní remorkér
délka x šířka x výška: 15m x 8m x 3,84m
rychlost (max/prům.): 10 / 8.5 uzlů
tonáž: 64t (netto)
vlajka: Canada [CA]
počet motorů: 2
lodní šrouby: Power 3060
IMO: 0, MMSI: 316005651

Plán pro stavbu modelu

Bylo rozhodnuto a začal lov podkladů pro stavbu modelu. Hned v úvodu padla kosa na kámen. Brouzdal jsem po internetu skoro půl roku, ale kromě několika málo snímků jsem nenašel nic použitelného. Můžete zkusit se zeptat „strýčka Googla“ třeba na heslo „Westminster + Pride“. Byl bych se spokojil s jakýmkoliv nákresem, ale kde nic tu nic. Nakonec jsem se s prosbou o pomoc obrátil na kolegy modeláře v Kanadě, kteří o remorkérech hodně diskutují na diskusním fóru „Model Tug Forum“. Dozvěděl jsem se mnohé, ale o Westminsteru nic konkrétního. Dostal jsem ale sadu fotografií remorkéru od jednoho modeláře, což byla v té bídě velká pomoc!

Po tomto druhém fiasku, jsem napsal do loděnice, která remorkér stavěla, tak i rejdařstvím, která remorkér provozovala. Požádal jsem je o poskytnutí materiálů, které by mohly posloužit jako podklady pro stavbu modelu. Odpovědi se mi nedostávalo bohužel žádné. Až po dlouhé době – konečně alespoň jedna odpověď! Prodáme Vám kopie plánů za „lidovku“, jářku nějakých zanedbatelných 1500,-USD! 🙁 To mě docela uzemnilo! S vysvětlením, že nejsem lodní stavitel, ale pouze „lodní modelář“, jsem tak velkorysou nabídku odmítl. Co teď? Stále dokola jsem si trudomyslně prohlížel obrázky remorkéru. Přeci to nevzdám! Budeme „rýsovat“! 🙂

005Vytiskl jsem si všechny obrázky, co jsme měl k dispozici. Protože jsem znal základní rozměry skutečného remorkéru a rozměry modelu, stanovil jsem si měřítko pro každý obrázek z něhož vyplynula „šolichací konstanta“ pro přepočet. Pak už stačilo vzít papír tužku, pravítka, odpichovátko, kalkulačku a začít malovat. Bylo mi jasné, že k úplně přesnému tvaru se pomocí této metody nedostanu, ale proporce budou správné a může tak vzniknout slušný model. Všechno jsem kreslil ručně. Bylo vždy potřeba na obrázku najít rozměr, který je záběrem délkově nezkreslený, ten vynést, přepočítat „šolichací konstantou“ pro obrázek a zakreslit do plánku. Samozřejmě se nabízela možnost využít některý program jako třeba SketchUp nebo DELFTship. Jenže já s těmito programy neumím a než bych se dopracoval k nějakému použitelnému výsledku, uplynula by věčnost. Po několika večerech výpočtů, kreslení a gumování čar, jsem měl na papíře žebrorysky trupu. Tvar trupu pod čarou ponoru jsem musel odvodit od podobných remorkérů. Model měl být dlouhý 68cm. Což vychází na trochu neobvyklé měřítko 1:22 🙂 Pravda, tato metoda je pracná a k chybě náchylná, ale co! Hlavně že můžu začít stavět! 🙂

Pokračování …

Předchozí části:
Jak se staví remorkér Monako III. – 1.díl

Keba