005Tento seriál bude spíše určený začínajícím kapitánům a nebo těm, kteří se na svoji první plavbu v tug towingu teprve chystají. Vše co zde bude popsáno vychází z mých vlastních zkušeností v roli soutěžícího i rozhodčího za dobu pěti let. Většinu soutěžních plaveb byl můj remorkér uvázaný za zádí soutěžního vleku. Občas jsem byl přinucen vlek i táhnout.:) U ostatních kapitánů možná některé statě tohoto seriálu vyvolají pochybnosti. Budu velice rád, když mě doplní v diskusi pod článkem a nebo přidají popis vlastních zkušeností. Nebudu se zabývat kategorií tlačných remorkérů, protože v ní nesoutěžím.Začneme trochu zeširoka

Nejdříve si objasníme role členů soutěžního družstva. Je to poměrně důležité pro pochopení toho, co se vlastně během soutěžní plavby děje. Pro úspěšnou plavbu existují asi tři základní předpoklady:

  • Dobře ovládáte svůj remorkér.
  • Kapitáni během soutěžní plavby spolu komunikují.
  • Zachovat klid, rozvahu a přemýšlet dopředu (nemít sklony k „páčkovému běsu“).

Pokud něco nezvládnete, pravděpodobnost, že během plavby „nabrnkáte“, prudce vzrůstá.

Všeho moc škodí?
002 Myslím si, že většina kapitánů, co už mají něco odpluto, bude se mnou souhlasit, když budu tvrdit, že o úspěšné plavbě nerozhodují ani tak technické vymoženosti vašich remorkérů, ale spíš fakt, jak během soutěžní plavby přemýšlíte. Je fajn, že váš remorkér má několik příčných pohonů, protitahy nebo „Z“ pohony a k tomu funkční navijáky. To všechno je Vám k ničemu, pokud doplujete k první brance a najednou nevíte jak se rychle vyhnout bójce, která je zčistajasna před vaší přídí. Tak se lehce stane, že vás i s vaším „speciálem“ snadno porazí kapitán s jednošroubým Springerem. Nemusí totiž přemýšlet „která páčka“, ale prostě a jednoduše manévruje.

Možná si to většina kapitánů neuvědomuje, ale i při velmi pomalé plavbě máte většinou velmi málo času k tomu, abyste si promysleli a úspěšně provedli nějaký manévr. Je sice hezké, že váš remorkér umí plout do boku, ale jinak bude tento manévr vypadat při samostatné plavbě remorkéru a jinak, když vás bude nezadržitelně vpřed vláčet těžký vlek, který se navíc „štosuje“ (stáčí). I když soulodí pluje rychlostí několik centimetrů za sekundu, stačí vteřina nepozornosti a rozhodčí ohlásí váš dotyk. Proto tug towingu přezdíváme „plíživé drama pro silné nervy“ 🙂

Soutěžní tým aneb kdo je kdo?

001Pro jednoduchost budeme teoretizovat o plavbě soutěžního družstva, které má dva členy. Technické vymoženosti remorkérů necháme stranou. Pro základní pravidla nemají až takový vliv. Detailně to rozlišíme až budou rozdíly zásadní.

Remorkér, který táhne soulodí, označujeme jako „čelní“ a v zápisu rozhodčích (a dále v tomto seriálu) jako R1. Remorkér, který je uvázaný k zádi vleku, označujeme jako „zadní“ a v zápisu rozhodčích (a dále v tomto seriálu) jako R2. To, co remorkéry táhnou, označujeme jako „vlek“ a v zápisu rozhodčích (a dále v tomto seriálu) jako V.

Kdo je kapitánem družstva je věcí dohody členů družstva. Nepsaným pravidlem bývá, že kapitán R1 je současně i kapitánem družstva. Kapitán družstva má za povinnost hlásit rozhodčímu (a naopak) a protože pluje jako první, může včas a správně reagovat. Druhý kapitán je prostě člen družstva. 🙂

Kdo za co může?

006Některá družstva mají stabilní složení, jiná vznikají a zanikají jen pro jednu soutěž. Kapitáni družstev se stabilním složením už mají svoje „úkoly“ a posty během soutěžní plavby rozdělené. Stabilní složení družstva je tedy velkou výhodou. Rozdělení úkolů během soutěžní plavby je čistě věcí dohody členů družstva.

004Kapitán R1 určuje styl plavby. Musí správně navést celé soulodí do branky nebo překážky a přitom zvážit všechny faktory, které plavbu soulodí ovlivňují (vítr, vodní proud atd.). Musí přemýšlet hodně dopředu, aby si najetím do překážky nezkomplikoval situaci u překážky následují. R1 určuje rychlost plavby. Příliš velká rychlost může znamenat pro R2 značné problémy. Proto by měl o svých záměrech a předpokládaných změnách kurzu neustále informovat kapitána R2 aby měl čas se na manévr připravit, případně domluvit jak manévr společně provedou.

003Kapitán R2 musí bedlivě sledovat vlastní soutěžní plavbu a to nejen svůj remorkér, ale celé soulodí! Proč? R2 má výrazně omezený manévrovací prostor! Např. R1 zatočil o sekundu dříve než měl a hrozí dotyk V o bójku. R1 už situaci zachraňovat nemůže. Naopak už musí správně měnit kurs k další brance. Pak je zamezení dotyku V prací pro R2 a pokud soulodí nesleduje jako celek, nezvládne to. Paradoxem je, že záchranným manévrem se R2 často sám dostane do velice svízelné situace, která hrozí dotykem. Hlavní prací R2 je brzdění soulodí, jemné i velké korekce dráhy vleku a spolupráce s R1 při provádění manévrů (přistání, obrat a pod.).

R2 by měl také převzít úlohu navigátora, protože kapitán R1 často nemůže sledovat plánek tratě.

V dalším díle si ukážeme jak vlečení ovlivňuje vlastní plavbu remorkéru.

Pokračování …

Keba