Na letošní první regatě se představilo hned několik novinek, což svědčí o skutečnosti, že kapitáni v zimě nelenošili, ale naopak pilně se činili! Oproti předchozím sezónám to byla „úroda“ takřka nebývalá. Pojďme se tedy podívat, co se v domácích loděnicích během letošní zimy postavilo.
Bezesporu největší novinkou byl nový vlek Morfeus pro kategorii lehký tug towing (LTT). Ke stavbě byl použit osvědčený materiál Forex. Umožňuje rychlou stavbu a příbramské loděnice již ovládají jeho tvarování, takže trup má ladné křivky. Na vleku zbývá ještě dodělat pohon, kormidlo a spousta detailů včetně povrchové úpravy, ale jeho použití se plně osvědčilo a můžeme se těšit na jeho plné nasazení v regatách.
Jak udělat z vlečného remorkéru tlačný? Vcelku jednoduše, jak předvedl Vítek se svým remorkérem Salvádor Dalí. Stačí na něj přidělat tlačné kozy. Vtip je v jejich velmi snadné montáži a demontáži. Navíc celý nástavec vypadá na remorkéru přirozeně a nikterak neruší jeho vzhled. Stačilo využít prvky, které byly na remorkéru již instalovány. Víc napoví obrázky. Jak to celé vypadá se můžete podívat na následující animaci: https://goo.gl/photos/sWhXSFAjygbqVJJD9
Nám všem dobře známý remorkér Fachman tř. Springer, jeho kpt. Liberk vybavil novým motorem a jak jinak než střídavým. Motor je z IONa – Turnigy GliderDrive SK3 3858 840kv a regulátor je HobbyKing Brushless Car ESC 45A. Je to „trochu“ naddimenzované, ale aspoň se to nezahřeje. K regulátoru má Liberk i programovací kartu a s ní vyladil pro ten motor optimální nastavení. Na výkonu remorkéru to bylo hned znát. Zdá se, že střídavé motory brzy převládnou nad klasickými „plechovkami“, pokud se tak již nestalo.
Po roční přestávce se Tug Towingu navrátil kpt. Mak a hned s novým remorkérem Archa. Jedná se o remorkér vlastní konstrukce typu carousel. Jeho pohon je tak trochu zvlášní. Lodní šroub vytváří usměrněný proud vody, který je vychylován podle potřeby směru plavby. Bohužel přes odvzdušnění docházelo k přisávání vzduchu a tím pádem pohon neměl takovou účinnost jaká byla očekávána. Problém je snadno řešitelný a Mak jej do příští regaty odstraní.
Tomáš je nejmladší kpt., který tug towing jezdí a rozhodně se mezi dospěláky neztrácí. Naopak! Letos navíc zkouší startovat i v kategorii tlačných remorkérů (TR1) a hned s novým remorkérem Pandora tř. Springer. Pohon je realizován pomocí tzv. falešného Z-pohonu. Lodní šroub je přímo na hřídeli střídavého motoru, který pracuje pod vodou. Prakticky jako je tomu u remorkéru Armstrong kpt. Hozy Dolejška. Pandora je vyvedena v bleděmodré barvě a doplňky na palubě i v interiéru již byly vyrobeny pomocí 3D tisku. Stejně tak jsou vytištěna ozubená kola pro ozubený řemen na otáčení s motorem. Délka se vším všudy je 49cm a šířka 20 cm.
Když jsme u 3D tisku, tam musíme zmínit novinku kpt. Godrika. Loni vzbudil malou senzaci remorkér Error Printing kpt. Ondry Slavíka, který byl celý vytištěný a remorkér Adam II je také celý vytisknutý pomocí 3D. Remorkér je velmi zajímavý a nebýt drobných dětských nemocí, tak se i plně osvědčil. Godrik ale uvažuje o výměně lodních šroubů, protože prototypy se nezdají být optimální.
Na regatě se nečekaně objevil kpt. Zdeněk a hned s parádním tlačným remorkérem American Beauty v maketovém provedení! Nádherný kousek provedený klasickou stavbou. Jeho větší délka a menší ponor pro tento remorkér nepředstavovaly žádný handicap v obratnosti. Dva motory a dvě lodní vrtule podávaly dostatečný výkon, aby si hravě poradil s nákladní vanou. Kapitán byl nakonec velmi spokojený i s tím, že si během regaty neurazil žádný z maketových doplňků na palubě!
Těšíme se na další novinky!
Keba
Nejnovější komentáře