Omlouvám se, že o Zimní regatě píšu až teď na jaře. Existovaly technické problémy s webem, ale jak se zdá, tak již snad pominuly. Takže je dost pravděpodobné, že si fotky prohlídnete a k tomu i něco přečtete. Průběh regaty asi nemá cenu moc popisovat, protože to bylo napínavé až do samotného závěru a krásných plaveb a zajímavých momentů jsme si užili bohatě. Letošní reportáž jsme se rozhodl pojmout tak trochu obrázkově.
Stavba tratě
Stavba tratě je dnes opravdu už velmi dobře zvládnutá záležitost. Prvním revolučním posunem bylo použití jednotných bójí. Druhým, použití plastových trubek o průměru 40mm. Třetím, použití samoustavitelných závaží. Věcička kterou realizoval Sob a Godrik. Je něco úžasnýho! Stačí odhadnout hloubku, na suchu hezky v klidu navázat bójku a závaží a pak už jen spustit na určeném místě do vody. Jakmile se bójka ustálí lehce ji poplácáte a je hotovo!
Když jsme postavili centrální překážku, která byla u kraje bazénu, tak jsme zjistili, že je to opravdu příliš snadné! Proto bylo nutné provést korekce plánovaných rozměrů. Plocha pro branky se zvětšila a místa v centrální překážce trochu ubylo. Protože při Zimní regatě jde při proplouvání překážek skutečně o milimetry, jsou jednotlivé pasáže vždy testovány všemi vleky, které je mají proplout. Není smyslem postavit soutěžní trať tak aby nešla proplout, ale aby byla výzvou a zábavou. Snad se to povedlo i letos.
Vše je připraveno, regata může začít. Vzadu je centrální překážka, vlevo přístavy, zbytek jsou branky a dok pro tlačné remorkéry.
Jak se proplouvala trať
Kdo by věřil, že proplouvání branek může být náročným manévrem. Zdánlivě dost místa před i za brankou, samotná branka je dost široká. Přesto se vlek blíží k jedné z bójí víc a víc a víc. Pokud kapitáni situaci nezačnou řešit včas, tak ten vlek si o tu bójku klepne. Když si prohlídnete zápisy z jízd, zjistíte, že těch doteků v brankách málo nebylo.
První náročnější manévr. Orat o 180° na úvod centrální překážky. Už zde bylo možné přijít o bonusové body. Kritická byla rychlost. Nejhorší co se mohlo stát? Vlek se při obratu zastavil.
Druhý náročnější manévr. Přistání vleku u majáku. Zde byl omezený prostor pro manévrování remorkérů.
Při odplouvání bylo potřeba dávat pozor na vypínač bonusových bodů. Navíc vlek se dostal blízko stěny bazénu a to všichni kapitáni vědí, jak velké problémy to může znamenat!
Sotva jste se protáhli úžinou kolem majáku, následoval třetí náročnější manévr, přistání na rejdu. Bóje se nesměly dotknout překážky. Zde bylo potřeba opravdu dokonalé souhry obou remorkérů. Když se nepodařilo vlek včas zastavit, nebylo snadné ho dostat zpět.
A to nejlepší nakonec. Proplutí úžiny ven z překážky. Odpoutání od rejdy a hned následoval obrat o 90°. Stěna bazénu hraje a zde hrála často! Navíc hned za vyústěním překážky byla poměrně úzká branka! Uhlídat remorkér a vlek současně bylo skutečně náročné a občas začal kaptány tlačit i traťový limit.
Ukončit soutěžní plavbu zakotvením v přístavu se pak může zdát jako taková třešinka na dortu. Běda jak si chybně najedete. I u tak poměrně jednoduchého manévru je souhra a správně zvolená rychlost plavby to nejdůležitější. Když máte funkční naviják, tak právě zde se dal použít velmi často!
Dostat nákladní vanu do doku u okraje bazénu byl pro tlačné remorkéry opravdu náročný manévr. Podél stěny bazénu se táhne taková pomyslná linie, za kterou když se dostanete, tak už neexistuje manévr který by zabránil tomu, abyste si vanou o stěnu škrtli. Zatím se nepodařilo určit zda se jedná a psychologickou záležitost a nebo sled fyzikálních jevů.
Z popisu to vypadá, že se tato centrální překážka nedala bez trestného bodu proplout. Když kapitáni zachovali chladnou hlavu, u každého manévru se domlouvali a nepopadl je páčkový běs… tak to šlo docela dobře.
Momentky z regaty
Pod tu chobotnici si vždycky někdo šikovně stoupne.
Po skončení soutěžní plavby…
I rozhodčí dokáží zajímavé pózy!
Závěrem
Doufám, že se trať líbila a všichni kapitáni si opravdu užili pohodové soutěžní plavby, při kterých se bavili. Pokud se chcete podívat na fotky a video. Máte samozřejmě možnost! Abych nezapomněl, výsledky už taky jsou! 🙂
Kompletní informace o regatě – výsledky, zápisy jízd, foto, video atd…
Fotogalerie z regaty – foto Eda
Fotogalerie z regaty – foto Jarda
Fotogalerie z regaty – foto Keba
Mějte se fajn a tug towingu ZDAR!
Keba
Nejnovější komentáře