Předem se omlouvám za nedostatek fotografií, ale karta se rozhodla, že žádné fotky nepotřebuji dříve, než jsem je stačil zálohovat. Měl jsem už plné zuby lakování tlačáku, kde se vyskytla mnohá úskalí a zrak mi vybíral v bytě mé modelářské resty a není jich málo, v každé místnosti se někde dere na odiv torzo nějaké lodi, které si žádá o dokončení, o plánech v hlavě raději nemluvím.
Už dlouho jsem plánoval stavbu tlačné vany, kterou jsem před dvěma roky začal uskutečňovat a nyní byl čas na její dokončení.
Začalo to tak: Ukecal jsem ČSPLO II na zaslání plánu na tzv. půlku, který jsem upravil na patřičnou velikost. Pak nastala otázka dopravy. Kdybych byl majitelem Tranďáku, nebo jiné dodávky, asi bych to nemusel řešit. Tímto padlo rozhodnutí, že vana se bude skládat ze dvou částí z důvodu dopravy Olafem.Vyšly mi míry 2x142cm a to už jsem znejistěl. Kde ji budu vozit? Vejde se dokufru? Na sedačky? Naštěstí vedle v domě sídlí prodejna hudebních nástrojů, která zdatně plní přistavený kontajner papírovými krabicemi nestandardních rozměrů. Tři dny „nakupování v kontíku“ a mohl jsem se pustit do rozměrového modelu modelu vany (to jsem se nepřepsal, zní to blbě, ale je to tak). Nůžky a lepící páska + hodinka práce a šíleně vyhlížející krabice byla na světě. Před domem jsem různými otvory auta cpal škatuli, nadzvedával, otvíral, zavíral, stříhal a lepil. Moje „normální“ počínání, sledovalo víc a víc obyvatel ulice a zastavovali se i ti, kteří jen procházeli. Zvědavě přihlíželi a někteří sledovali hodinky, kdy už přijedou. Korunu jsem tomu nasadil, když na otázku: „Co to děláš?“, jsem zabrán do boje s krabicí odpověděl: „Budu vozit vanu.“ Sklidil jsem, mě nepochopitelné nechápavé pohledy. Upravenou krabici jsem změřil a poslal za svými kolegyněmi na recyklaci (trochu ekologie neuškodí).
Po prozkoumání cen a dostupnosti materiálu bylo rozhodnuto, vana bude z 5mm nábytkářské překližky a následně laminována. Výpočtem jsem zjistil, že o 15cm zkrácená vana spolkne celou tabuli o standardních rozměrech (tuším cca 140x250cm).
Po zakoupení desky, jejíž rozměry mě vyděsily, jsme s Kejmlíkem maflem desku nařezali na požadované rozměry a zakoupil jsem ještě smrkové lišty 25x10mm na spoje. Zároveň lišty vymodelují ochozy vany. Díly jsem lepil Purexem a do lišt ještě přišrouboval vruty. Bočnice se tedy skládala z pruhu překližky, nahoře a dole smrková lišta, kde širší strana tvoří ochoz a pak další překližka, která tvoří nákladový prostor. Tyto bočnice jsem přilepil a přišrouboval na desku dna. Takto vana čekala na svůj čas dva roky.
Dokončení bylo opět na nátlak ostatních Tlačáků. Zbylo mi vymodelovat příď, přidělat pultry, tlačné opěry na přídi, laminovat a hlavně vymyslet, jak vanu spojovat.
Při sundavání nedodělku ze skříně, jsem si všiml, že celá vana dost pracuje, dno jen z 5mm překližky nestačí, celá se vlnila jako užovka. Zakoupil jsem opět lišty a další překližku, která bude sloužit jako dno nákladového prostoru. Příď vyrobila lipová překližka, lepená vteřiňákem. Protože nevěřím v její pevnost, nalepil jsem na ni zbytky lišt po cca 3cm a vše laminoval. Na hranu přídě přišla silná smrková lišta, lepená Altecem s plničem, která vše zesílila a pomůže příď dotvarovat.
Na dno jsem z lišt vyrobil „žebřík“, na který jsem druhé dno nalepil disperzí. Po zaschnutí jsem nalepil palubu přídě a zádě a druhý den dobrousil do tvaru.
Na laminaci dorazil neocenitelný pomocník Robert, a celý víkend jsme v kuchyni! laminovali. Ochozy a hranu nákladového prostoru jsem už hodně odbyl, celá vana bude po sezóně upravena do pohlednějšího stavu. Na TT bude dobrá až až.
Pultry z bukové kulatiny jsem lepil na nerezové vruty Altecem, po zavadnutí přetřel pryskyřicí. Altecem jsem taktéž nalepil tlačné opěry z 10mm překližky a následně opatlal Letoxitem. Ve výsledku jsem vanu přetřel pryskyřicí.
Spoj obou polovin je řešen nerezovým pantem, sklápí se dny k sobě a její fixaci tvoří hliníkový „U“ profil nasazený na čela nákladového prustoru. Vana ještě prodělá několik úprav a doufám, že z funkční vany bude i pohledná. Ještě jedna otázka na závěr: Nebude někdo vyrábět vanu laminátovou pro komerční účely?
Tlačné plavbě zdar
Čochtan
Nejnovější komentáře